AffärerHundkurser, webbutik, hemsida, produktdesign, översättningar… Elisabeth Flenninger Jacobsson i Västerås har många företagarben att stå på, men inget är tillräckligt bra. När Anders rycker ut får hon hjälp med en klassiskt småföretagarfråga – vad ska man fokusera på?

Under vinjetten Anders rycker ut berättar en företagare i varje nummer av tidningen om sina problem och får hjälp och coachning av Anders Andersson.

I nummer 3/2013 var det Elisabeth Flenninger Jacobssons tur. För fem år sedan tröttnade hon på sitt jobb som teknisk skribent och att ständigt sitta vid datorn på kontoret.

– Jag hade länge drömt om att starta eget och när jag nu skulle göra det skulle det kretsa kring mitt stora intresse, hundar.

Hon gick en ettårig instruktörskurs och satte sedan igång med lydnadskurser för hundägare, och nu håller hon hundkurser 3-4 gånger i veckan.

För att dra folk till kurserna byggde hon en hemsida med artiklar om hundar. Snart blev det också en webbshop för hundprylar.

Då upptäckte hon att det inte finns några bra matbarer för hundar – upphöjda ställningar för hundskålar. Så hon började designa och låta tillverka sådana. För att dryga ut kassan sysslar hon dessutom med översättningar.

Sluta med översättningar
När hon nu sitter hemma vid datorn och lägger samman omsättningarna från alla sina verksamheter i Elisso AB blir det ändå inte så mycket kvar efter alla omkostnader.

I Driva Egets kalkyl ser hon att slitet från morgon till kväll året runt bara kan ge henne en månadslön på 12 100 kronor i månaden. 

Anders första råd är att sluta med översättningarna, eftersom uppdragsgivarna ger skamligt dåliga arvoden:

– Det kan vara en fördel att ha många olika verksamheter, men då ska det vara sådana som drar varandra. Och allt det andra gör faktiskt det.

När hon sedan berättar om att hon behöver en större lokal för att kunna hålla fler hundkurser med fler deltagare ställer han henne inför ett viktigt vägval – att satsa stort eller expandera med lågbudget.

Årshyran för lokalen är hela 280 000 kronor, och för att finansiera det måste det till både nya samarbeten och en webbutik som också blir en fysisk butik. Hon får då detta råd:

– Försök slå dig ihop med andra i hundbranschen och försök skapa ett ”hundcenter” i Västerås. Där skulle kunna finnas hunddagis, hundtrimning och kanske mottagning för en veterinär tillsammans med din butik och din kursverksamhet. Ta kontakt med tänkbara samarbetspartner och samlarden för att diskutera en verksamhet där ni drar kunder till varandra.

Modernisera webbshopen
Elisabeth visar sin webbplats och sin webbshop, där omsättningen på ett år varit 135 000 kronor. Den innehåller en mängd matnyttiga artiklar för hundägare. Det märks att den kommit till för att dra folk till hundkurserna och att webbutiken kommit senare.

– Vinkla artiklar och innehåll mer på det som säljs i butiken. Råden i artiklarna kan ju också handla om vikten av att ha rätt koppel och om att en bra matbar skonar hundens nacke. De kan sedan sluta med länkar till produkterna i butiken.

I Driva Eget nr 3/2013 kan du läsa resten av Anders råd till Elisabeth.

Vill du att Anders rycker ut till ditt företag? Mejla honom här och berätta vad du behöver hjälp med. Skriv “Anders rycker ut” i mejlets ämnesrad. Observera att han bara kan hjälpa en småföretagare i varje nummer och inte hinner svara på alla frågor.