AffärerFrån början tog Manuel Knight 2 000 kronor för ett seminarium. I dag är det ungefär 30 gånger så mycket och hans företag omsätter miljoner. Läs hur han lyckades här.

Manuel Knight växte upp i den amerikanska slummen i Georgia innan han tog värvning i armén och stred i länder som Somalia och Irak.

I dag livnär han sig på att föreläsa i Sverige och Europa och är en mycket eftertraktad talare inom området prestation och motivation. Han driver företaget Manuel Knight Academy och föreläser om organisationer och om hur man får en hel arbetsplats att sträva åt samma håll. För sitt arbete har han fått Stora Talarpriset.

Det började 1993 när Manuel flyttade till Sverige tack vare kärleken, den kärlek som nu är navet i hans företag. Han hade diverse ströjobb och bodde granne med Lasse Gustavsson, en av Sveriges mest anlitade talare.

På en grannmiddag en kväll berättade Manuel en historia om sin farfar, uppenbarligen så engagerande att Lasse Gustavsson rådde honom att börja hålla seminarier om sitt liv.
– Han tyckte att jag hade talang. Orädd som jag var sa jag att jag skulle försöka.

Manuel Knight började marknadsföra sig och sitt ämne: att leva utan våld och om sin bakgrund i Special Forces, genom att dela ut ett enkelt informationsblad till olika skolor. Där beskrev han innehållet i sitt föredrag och sitt budskap.

Första uppdragsgivarna blev därför skolklasser. Sedan började ringarna sprida sig på föreläsarvattnet.

Jag tror att jag hade ett behov av att prata av mig. Jag upptäckte att de unga ställde frågor som jag inte ens hade vågat fråga mig själv. Jag blev tvungen att själv bearbeta dessa och det blev ett slags räddning för mig.

Föreläsningarna blev snabbt populära. En dag kom en förälder från en av skolorna Manuel föreläste på och frågade om han kunde komma till hans arbetsplats.

Idag har Manuel Knight Academy, som företaget heter, fem anställda. Manuel håller drygt 200 föreläsningar per år, vilket fortfarande är den viktigaste delen, men efterfrågan på att arbeta med Manuel Knight Academy i längre processer eller workshops ökar. Manuel håller föreläsningar både i Sverige och internationellt, för bland annat företag som Ikea, H&M och Volvo.

Ungefär hälften av de bokade dagarna har han flera seminarier per dag.
– Det kan låta tufft, men med laget som jag har runt omkring mig är det bara roligt. Vi arbetar aldrig med något som vi själva inte kan stå för, men det är väldigt få bolag som vi tackar nej till.

Men att leva på föreläsningar är långt ifrån den glamour det kan tyckas vara.
– Det är ett ständigt resande och jag måste vara mycket disciplinerad när det gäller att stänga av arbetet när jag är hemma.

I början av sin föreläsarkarriär tyckte Manuel att det var svårt att sätta ett pris på sina tjänster.
– Jag hade ingen aning om mitt eget värde som en talare och konsult. Min fru, däremot, hade jobbat i butik och såg all feedback jag fick. Hon började successivt höja priset till en bra nivå.

Manuel Knights första seminarium tog han 2 000 kronor för. I dag är han en av landets bäst betalda föreläsare, som får ungefär 30 gånger mer i arvode än vad han fick för sitt första seminarium.

– Som rookie får man ta ett lägre pris, för att skaffa sig erfarenhet och sina första kundreferenser. I takt med att du bygger ditt varumärke kan du börja ta mer betalt. Tänk på att det ibland kan vara fel att ha ett för lågt pris eftersom kunden då kan tro att du inte är särskilt bra. Sedan gäller utbud och efterfrågan.

Manuels råd till blivande föreläsare

1. Välj ett ämne du brinner för. En duktig föreläsare ska ha en mycket utvecklad förmåga att inspirera och engagera åhörarna.

2. Fokusera på att göra ett bra jobb – var alltid väl förberedd.

3. Bygg rätt signaturupplevelse genom att lyssna på kundens förväntningar och mål med föredraget. Leverera på topp.

 

Läs också:

Starta eget som föreläsare – så gör du

Drömmer du om att tjäna pengar på att föreläsa? Här ger experten Frida Haavisto åtta råd för hur du lyckas.