<![CDATA[Pass på! Har du lite sommartid över är det verkligen en strålande tid att städa upp i företaget. Foto: Mostphotos]]>

Så sommarstädar du företaget

Camilla Björkman

Publicerades: 4 maj, 2012

Har du en vecka eller några dagar över i sommar? Röj upp i företaget, för en fräsch höststart. Möjligt resultat: Mer pengar, fler kunder och en gladare företagare. Här är sex enkla tips.

1. Dina nätuppgifter
Se till att det är lätt för dina kunder, nya som gamla, att hitta dig. Börja med att (gratis) uppdatera söksajterna Hitta.se och Eniro med korrekta uppgifter som adress och webbplats. Gå även in på Google.se/local och klicka på ”Lägg till ditt företag på Google Maps”. Fyll i dina uppgifter även här.

Passa på att googla ditt företag och se om/vad dina kunder säger om dig. Bra träffar? Grattis! Eller är det tvärtom – nedslående resultat? Sökmotorexperten Christian Rudolf hjälper dig med råd.

2. Dina kostnader
Håller du din budget? Ta fram resultatrapporten om du bokför själv eller be din revisor om den och jämför med din planerade budget.

Se över dina utgifter – kanske har du kostnader som du aldrig tänkt på att ifrågasätta. Ofta är det mycket lättare att skära ner på dessa än att öka intäkterna och på så sätt förbättra resultatet. Några exempel på vad du kan göra med dina kostnader är att:

  • Byta försäkringsbolag
  • Byta teleoperatör
  • Byta elbolag
  • Sänka lånekostnaden

3. Dina kommunikationsmedel
Från din webbplats till dina visitkort – allt är ett fönster till ditt företag. Det gäller därför att dessa utstrålar vad du vill att ditt företag står för. Gör en marknadsundersökning bland tio kompisar och släktingar och be dem utvärdera alla dina kommunikationsmedel.

Nätverksexperten Katarina Widoff tipsar om ett enkelt sätt att uppdatera ditt visitkort: Lägg till en slogan eller en kort förklaring som berättar vad du kan hjälpa andra med.

– Det påminner andra i efterhand om varför de ska kontakta dig. Tänk prestigelöst istället för i flashiga titlar. Till exempel: ”Olle Olsson, hjälper dina säljare att sälja mer” istället för bara ”säljcoach”.

Se till att dina webbtexter är genomtänkta också och skriv om dem, om det behövs.

4. Din dator
Gör en rejäl städning i din dator. Rensa bort mejl som du inte behöver. Sortera de du vill ha kvar i mappar med tydliga namn. Snabba upp datorn genom att rensa bort onödiga program och se till att så få som möjligt startas när du kör igång datorn.

Struktören David Stiernholm har fler tips.

5. Dina surdegar
Har du kundaffärer att följa upp? Administrativt arbete eller jobbiga samtal? Dessa gamla surdegar tar energi, så gör dig av med dem en gång för alla. Skriv ner alla på ett papper eller i Excel, uppskatta hur lång tid varje uppgift tar och avsätt tillräckligt med tid för dem en eftermiddag eller heldag.

Försöker du ändå skjuta upp dem? Läs fler expertråd om hur du blir dubbelt så effektiv.

6. Dig själv
Du är ditt företag och ditt företag är du – framförallt som småföretagare. Därför gäller det att du utstrålar vad du vill att företaget ska signalera.

– Det du har på dig skickar ut signaler till andra om vem du är. Det sätter automatiskt igång tankar och känslor hos andra som genast bildar sig en uppfattning om dig utifrån dina kläder, säger säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén.

Text uppdaterad: 140724