AffärerSkypegrundaren Niklas Zennströms Sommarprogram blev en hyllning till entreprenörskapet. Läs här hans råd för att lyckas som entreprenör – ett av dem handlar om att vara naiv som blivit nyckeln till hans framgång. Till politikerna ger han rådet att beskatta konsumtion och miljöfara i stället för entreprenörssatsningar.

I radioprogrammet berättade han om hur han fightades med storföretag och myndigheter när han byggde upp Skype och om hur företaget växte lavinartad när folk upptäckte att man kunde ringa över hela världen gratis via internet.

Mediamogulen Robert Murdoch bjöd till slut en miljard dollar för Skype. Zennström tackade nej och sålde det strax efteråt för det tredubbla. Men när han då plötsligt blev anställd vd tappade han drivkraften.

– Den nye ägaren fokuserade mer på vinster och aktiekurser än på kundnytta. Det gör inte en entreprenör och det var ju entreprenör jag ville vara, sa han och berättade om hur han efter Skype försökte skapa ett entreprenörsdrivet webbtv-företag:

- Vi hade perfekt teknik, men inte rättigheten till de bäst programmen. Då fick jag en dyrköpt lärdom om att ”content is king”.

Men liksom Driva Eget påpekade han ofta i programmet hur viktigt det är att lära av sina misstag:

- Jag har drivit fler företag som har misslyckats än som har lyckats. Hade jag inte misslyckats tidigare hade jag aldrig fått den erfarenhet som behövdes för att lyckas med Skype, sa han.

Han pekade ut två egenskaper som han själv har och som är nyckeln till att lyckas som entreprenör – optimism och naivitet:

– Man måste våga tro på det omöjliga och driva igenom det. Vem trodde väl att man kunde använda internet till att ringa med.

Han tog exempel på hur entreprenörsdrivna globala företag kör om de konventionella:

– Det är det som gör att koreanska företag som LG och Samsung kör om de västerländska konkurrenterna, medan Nokia och Ericsson går allt sämre.

Han menar att skillnaden mellan världens tillväxtländer och länderna i väster är som skillnaden mellan entreprenörsföretag och konventionellt drivna företag.

Han gav en känga till banker och investerare som inte vågar satsa på innovationsföretag. Han fann att det bara är i Silicon Valey som det finns riskkapitalister som vågar satsa och har kunskap att hjälpa till att driva fram sådana företag. Med sina 20 svenska miljarder efter Skypeaffären kunde han då själv lägga grunden för det internationella ett riskkapitalföretaget Atomico som jobbar på det sättet.

Han menar att Sverige med sitt goda rykte och sina många framgångsrika IT-entreprenörer har bra förutsättningar att skapa ett bra innovationsklimat.

Men han vill då vänta upp och ned på skattesystemet, eftersom han också är hårt engagerat i miljöfrågor:

- Ta ut skatt på stor konsumtion och sådant som förstör miljön i stället för att beskatta entreprenörssatsningar. Men sådant vågar inte politikerna. De tänker för kortsiktigt.

Nu driver han tillsammans med sin hustru filantropisk verksamhet som ger ekonomiskt stöd till ideella organisationer som jobbar med mänskliga rättigheter och klimatfrågor. Där och i miljösatsningar på Östersjön lägger han nu en stor del av sina miljarder.

Till de unga gav han dessa råd:

  • Var inte rädd för att starta företag.
  • Studera utomlands och lär dig att allt numera är globalt.
  •  

Ladda ned hans sommaprogram här.