AffärerNär Joakim Sjöblom i Skövde skulle betala visade det sig att pengarna var slut. Då kom han på sin affärsidé – som får investerarna att nappa. 

Vassa affärsidéer kan ofta dyka upp i de mest vardagliga situationer. För Joakim Sjöblom var det i kassan på Ica.
Jag skulle betala för mina varor, men köpet nekades. Varför? För att diverse autogiron och automatiska betalningar hade dragits senaste dagarna. Det var Spotify, gymkort, mobiltelefon, Storytel och mjukvaror som Google Apps och liknande, berättar han.

Efter en koll bland vänner och bekanta insåg Joakim att han inte var ensam om problemet. Många tyckte att prenumerationer på tjänster gjorde det svårt att hålla ordning på såväl pengar som lösenord, och att det var svårt att bokföra eftersom de inte fick kvitton.
– Det fanns till och med folk som komplett glömde av sina tjänster men fortsatte att betala för dem. Tro mig, folk har många prenumerationer på allt mellan himmel och jord.

Lösningen blev MinaTjänster.nu, ett verktyg där du kan säga upp, ändra och teckna olika prenumerationer och autogiron, kostnadsfritt. Från matkassar och gymkort till streamingtjänster och dagstidningar.
– Vi samarbetar med ett stort antal leverantörer som ger oss några kronor när våra användare väljer att teckna deras tjänst via oss.

Kanske känner du igen Joakim från tv? Han deltog i Draknästet som sändes i våras. Hela fyra av drakarna nappade på affärsidén och ville investera.
– Självklart var det nervöst! Det var ganska lång tid mellan inspelning och TV-sändningen, vilket innebar att när programmet spelades in var det verkligen bara en idé, det fanns inte ens ett bolag bakom. Jag har sett tidigare säsonger när folk blivit hårt sågade på grund av värdering och liknande, men det fick ju vägen för oss. Programmet blev ett bevis på att vi ligger rätt i tiden och har något bra på gång.

Vad har du för råd till andra som vill pitcha sina affärsidéer?
I grund och bottnen handlar det om självförtroende och passion för det du pratar om. Så tro på dig själv, acceptera att du är bra och våga stå för det.

I samband med programmet lanserades en enkel version av tjänsten, och behovet syntes snabbt.
– Femsiffrigt antal unika besökare och en stor mängd skarpa användare gav blodad tand. Nu är vi fyra personer som arbetar med bolaget i nya lokaler i Göteborg.

Innan drakarna gick vidare med investeringen ville de se bevis på att det Joakim presenterat faktiskt var möjligt. Men när bolaget hade bevisat idén och att det fanns bäring i affären hade de också fått bättre bud från andra parter och därför gick de inte vidare med drakarnas investering, berättar Joakim:
– Relationen med drakarna är inte skadad på något sätt, affärer är affärer.

Framtiden ser ljus ut.
– Våra visioner är gigantiska och möjligheterna lika så. Faktum är att problemet med abonnemang och prenumerationer växer över hela världen då det blir en vanligare modell från företagens sida. Så vi hoppas självklart att vi kan bli det självklara valet både för dem som måste administrera och se över sina nuvarande tjänster och även en logisk marknadsplats när det är dags att teckna någon ny tjänst.

Joakims tips till andra som vill starta eget:

Ser du en lösning? Våga satsa!
– Med risk för att låta som en kliché, så är det sant att man bara bör kasta sig ut i det. Upplever du ett problem är det garanterat fler som gör det, finns det då ingen lösning är du förmodligen en ganska bra idé på spåren.

Nätverka och be om hjälp
– I Sverige finns många organisationer som är beredd att hjälpa till med både vägledning och ekonomiskt stöd. Samtidigt är företagsvärlden fylld av individer som du alltid kommer ha nytta av att lära känna. Nätverk är allt och lite till. Våga släppa tryggheten du förmodligen lever i idag, släng bort jantelagen så långt du bara kan och våga be om hjälp!