<![CDATA[]]>

Nå ut med ditt företag i julruschen

Maja-Stina Skarstedt

Publicerades: 13 december, 2016

Ju närmare jul vi kommer, desto mer behöver journalister och medier fylla spalterna. Ta chansen att hjälpa till med innehåll – PR-konsulten Lena Leigert tipsar om hur du bäst når ut i medierna.

I takt med nedräkningen inför julafton är det också ofta en stressad tillvaro på medieredaktionerna runt om i landet. De är i behov av innehåll inför kommande ledigheter. Nu finns det alltså tillfälle att nå ut med ditt företag – utan att behöva betala en krona.

– Att synas publikt gör att du kan få fler kunder och det stärker också ditt förtroende. Det visar att ”här är en person som verkar veta vad han eller hon pratar om”, säger Lena Leigert, PR-konsult och VD för kommunikationsbyrån Kreafon.

Lena Leigert är PR-konsult och VD på kommunikationsbyrån Kreafon som tipsar om hur du når medierna bäst inför jul.

Lena Leigert är PR-konsult och VD på kommunikationsbyrån Kreafon som tipsar om hur du når medierna bäst inför jul.

Innan du gör en PR-satsning tycker Lena att du bör strukturera upp var du skulle vilja synas – och varför.
– Du behöver inte skriva ned en jättestor plan eller strategi, mer något du kan ha i bakhuvudet. Företagare på mindre orter har en fördel, tycker hon. Lokaltidningar och andra medier där vill ofta veta när det händer saker på orten. De är i ännu större behov av nyheter.

– Innan du kontaktar medier bör du tänka på vad som är nyheten. Ibland ser man inte nyheterna själv – det kan handla om att ni vinner något pris, anställer, har ett speciellt evenemang eller passande tips inför jul.

Lena Leigert råder också om att vara aktiv i sociala medier, för att på så sätt få journalister intresserade. Posta inlägg med intressant innehåll och relevanta hashtaggar som kan få journalister att se dig och höra av sig. Många företagare som är aktiva i sociala medier blir också experter inom sitt område.

– De har ett visst område som de skriver, bloggar eller instagrammar om och får många följare för att man har expertkunskaper.
För att ta positionen som expert råder Lena Leigert att hitta sin egen nisch och var konsekvent, inte för bred.

– Har du valt ett område, så håll dig till det. Därför är det bra om du för egen del definierar och har det ganska smalt även om du kan en massa andra saker. Ta ett ämne som du själv vill posta mycket om. Kolla också runt om andra har tänkt samma sak. Kan du i sådana fall göra det bättre? Minst lika bra? Finns det alldeles för många inom samma område? Var genomtänkt.