<![CDATA[]]>

Många klagomål mot rådgivningsföretag

Camilla Björkman

Publicerades: 13 juli, 2012

Klagomålen mot pensionsrådgivare och andra typer av rådgivningsföretag växer. Men det totala antalet anmälningar till konsumentombudsmannen har blivit färre.

Bara i år har konsumentombudsmannen (KO) fått in över 180 anmälningar mot rådgivningsföretag.

– Det kan handla om företag som ringer, man tror att man har tackat ja till ett erbjudande om att få en broschyr hemskickad och så blir man i stället bunden till ett abonnemang, säger Hans Lundin vid Konsumentverket till TT.

Pensionsrådgivare är några av dem som det kommer in ett växande antal klagomål mot. För fyra år sedan kom bara sex stycken anmälningar in till KO mot företag som sysslar med pensionsrådgivning. I fjol hade siffran växt till 332.

Några av de företag som anmälts är Moderna pensionsvalet, Nordisk fondanalys och Positiv pension, rapporterar TT.

Ofta är det telefonförsäljare som ringer.

– Det har dykt upp många olika aktörer på marknaden de senaste åren och det är en orsak till ökningen. Vi vill att man alltid måste lämna ett skriftligt godkännande i samband med telefonförsäljning, säger presschef Hans Lundin till nyhetsbyrån.

Men även olika typer rådgivningsföretag som säljer på gatan har blivit anmälda till KO. Danska företaget Formlife som säljer bantningsmedlet Corexin är en av dem som det har klagats mest på, rapporterar Sydsvenskan. Över 250 klagomål har kommit in från kunder som förvägrats ångerrätt och som beställt ett ”gratisprov” för att sedan behöva köpa ytterligare en försändelse.

Däremot har det totala antalet anmälningar till KO sjunkit. Under första halvåret i år kom 4 026 anmälningar in – 14 procent färre än förra året under samma period.