<![CDATA[]]>

”Man ska inte göra för mycket reklam”

Camilla Björkman

Publicerades: 26 februari, 2011

Hårvård är populärast när unga startar eget, visar en ny undersökning. För att bli lönsam som frisör gäller det att vara på rätt ställe och få stamkunder – men inte göra för mycket reklam, menar frisören Jessica Karlsson.

Under 2010 startades 7 194 enskilda firmor av ungdomar mellan 15 och 25 år. Den populäraste branschen var hårvård som lockade åtta procent av de unga nyföretagarna, visar en ny undersökning av Visma.

– Det är en ganska säker bransch att bli företagare i. Alla behöver ju klippas, säger frisören Jessica Karlsson som har drivit eget sedan oktober 2010.

Hon menar att frisörsalongerna alltmer gått över till att hyra ut platser till frisörer som är egenföretagare i stället för att anställa.

Själv hyr hon in sig på frisörsalongen Place1 i Vasastan i Stockholm dit en ständig ström av kunder kommer för att få håret klippt, färgat och friserat. Att hålla till på ett bra ställe är A och O menar hon. För nya företagare bör man hitta en salong som redan har ett upparbetat, bra rykte.

Däremot ska man akta sig för att marknadsföra sig för mycket.

– Självklart marknadsförde jag mig i början. Men som frisör kan det nästan vara negativt att göra reklam, det verkar som att man inte har några kunder. Att stå på gatan och dela ut flyers är ingen bra idé.

Till nya frisörföretagare ger hon rådet att verkligen engagera sig i kunderna, för att få så många stamkunder som möjligt. Idag räcker det inte med att enbart kvalitet.

– Man måste alltid vara tillgänglig och ge full service. Från att tipsa om hårvård och färger till att servera en kopp kaffe när kunden kommer.

De fem populäraste branscherna bland unga nyföretagare 2010
1. Hårvård (583 nya företag)
2. Artistisk verksamhet (411 nya företag)
3. Dataprogrammering (406 nya företag)
4. Skönhetsvård (261 nya företag)
5. Byggnadssnickeriarbeten (252 nya företag)
Källa: Visma