<![CDATA[]]>

LRF Media ger Driva Eget nya muskler

Redaktionen

Publicerades: 3 november, 2011

Tidningsförlaget LRF Media köper Driva Eget, men Anders Andersson blir kvar som chefredaktör och kommenterar affären så här:
– Ett bra exempel på en win-win-affär. Tidningens entreprenörskraft kan nu kompletteras med starka muskler från LRF Media (Läs mer här).

Övertagandet sker vid årsskiftet, men tidning och sajt blirt sig lika. Affären betyder dock att tidningsläsarna på lite sikt får en ännu bättre tidning och sajtbesökarna en ännu bättre internettjänst. Men förbättringarna sker sakta och stegvis:

– Under snart fyra år har jag tillsammans med ett fantastiskt team av tidningsentreprenörer drivit upp Driva Eget till en nivå där jag känner att det behövs ännu mer resurser. Jag har en mängd utvecklingsidéer, och de tror jag att jag kan förverkliga tillsammans med den styrka och det kunnande som LRF Media har, säger Anders Andersson och menar att LRF Media är den idealiske köparen.

Både han och köparen ser en mängd synergieffekter:

– Eftersom vi har Sveriges största grupp småföretagare som läsare av våra facktidningar Land Lantbruk och ATL tror vi att vi kan hitta många nya läsare till Driva Eget bland de kunder vi har. Driva Eget kan till och med bli ett verktyg för att uppnå LRF:s vision om tillväxt, lönsamhet och attraktionskraft i de gröna näringarna säger LRF Medias VD Ruben Jacobsson.

Olle Eriksson, LRF Medias förlagschef för fackpress, välkomnar Driva Eget:

– Driva Eget är något av en bibel för småföretagare och den passar mer än väl in i vår ambition att våra tidningar ska vara nyttiga, lärorika och vara bra för läsarens plånbok. Nu kan vi äntligen erbjuda entreprenörer och företagare en tidning som står på deras sida.

Fem frågor till Anders Andersson om affären

Hur gick affären till?
– Jag hade inte tänkt att sälja. Men för en tid sedan frågade LRF Media om de fick köpa. Om jag ska sälja till någon så är det till denna koncern, tänkte jag. Där finns nämligen både kunder och ägare som är i Driva Egets målgrupp. För mig är det allra viktigaste att tidningen ska växa i en bra och stark miljö, och det vet jag att LRF Media kan ge. Jag ger råd till mina läsare att de ska göra affärer som ger win-win, och det är den här affären ett bra exempel på.

Du har ju alltid sagt att en småföretagartidning ska ägas och drivas av småföretagare. Hur går det ihop?
– Det går bra ihop, eftersom LRF Media ägs av småföretagare inom den gröna näringen, som är en allt viktigare småföretagargrupp. Eftersom jag förblir chefredaktör kommer jag själv att vara garant för att tidningen ska fortsätta att slåss för småföretagarnas bästa och drivas med entreprenörskraft. Både jag och de flesta skribenter förblir egna företagare, och jag kommer inte att vara anställd utan var en chefredaktör som fakturerar från eget bolag.

Hur kommer läsare och sajtbesökare att märka att tidningen byter ägare?
– Att läsarna ska känna sig nöjda är viktigt både för mig personligen och för tidningens lönsamhet. Det kommer inte att blir några revolutionerande förändringar, men jag ska se till så att de ska få ännu bättre valuta för de 345 kr som de nu betalar för ett helt år. Jag räknar med att jobba kvar på tidningen i åtminstone ett par år till.

Vad fick du i betalt?
– Jag brukar säga till mina läsare att man inte ska avslöja köpesumman vid en affär, så det gör vi naturligtvis heller inte när det gäller egna affärer. Men jag är nöjd, och vet att LRF Media också är det.

Vad ska du använda pengarna till?
– Största delen ska användas till ideella välgörenhetsprojekt som jag tänker engagera mig i vid sidan av Driva Eget.