AffärerSju år tog det från idé till verklighet. Nu står en global marknad för dörren för Karl Fallgren och kylpåsen Ifoodbag.
– Nästa år är målet en omsättning på 120 miljoner kronor, säger han.

Uttrycket “sju svåra år” har en viss resonans när det kommer till Karl Fallgren och resan med Ifoodbag.

Han jobbade i tio år inom livsmedelsbranschen innan han satte sig i skolbänken. Han var delägare i livsmedelskedjan Vivo och drev några 7-Eleven butiker på franchisebasis. Men det var dags för något nytt. Han sålde och började plugga, vilket skulle komma att bli starten för Ifoodbag – i dag ett hypat bolag med potential att nästla sig in i varje människas vardag och även rädda liv.

– Jag gick på magkänslan och gav aldrig upp, det var bara det som gällde, säger Karl Fallgren i dag, några dagar efter att Ifoodbag för första gången presenterats offentligt på en presskonferens i Stockholm.

Berätta om hur Ifoodbag växte fram.

– Jag försökte slå mig in på matmarknaden online, typ mat.se och liknande men lyckades aldrig. Men det var i den vevan som idén om Ifoodbag kom. Jag insåg att distributionen av mat var ett stort problem, framförallt att det var väldigt dyrt att hålla maten kall under transport. Det var så det började.

Under studierna till civilingenjör på KTH i Stockholm fick han tillgång till olika material och möjlighet att testa dem. Kylpåsen Ifoodbag är gjord av ett nytt kompositmaterial, till stor del bestående av svensk pappersmassa vilket också gör den biologiskt nedbrytbar. Men det som gör den unik är dess isoleringsförmåga.

– Den är extremt hög. Fukt och värme stängs ute i upp till 24 timmar och den går även att försluta, säger Karl Fallgren.

Kylpåsen möjliggör distribution av färska matvaror till en bråkdel av vad det kostar i dag.

Handel med livsmedel över nätet växer stadigt, enligt statistik från Svensk Digital handel. Till exempel ökade den med 43 procent under årets andra kvartal jämfört med samma period förra året. Således råder ingen brist på potentiella kunder för Ifoodbag. Bolaget har i dag avtal med bland andra mat.se.

– Just nu ligger allt fokus på onlinesegmentet, säger Karl Fallgren men fortsätter med en retorisk fråga:

– Har du någonsin ätit varma pommes frites en timme efter att du köpt dem i en drive-thru? Nej, just det. Där har du ett exempel på vad vi kommer att fokusera på framöver. Take-away marknaden.

Under resans gång har Karl Fallgren sålt av sina aktier i takt med att investerare har hoppat på. Idag har han inget innehav.

– Men det gör mig inget alls faktiskt. Jag får jobba varje dag med den produkt jag brinner för, säger han.

2016 är målet att producera 20 miljoner produkter och att företaget ska omsätta 120 miljoner kronor. Afrika nämner Karl Fallgren som speciellt intressant.

– Det slängs väldigt mycket mat som skulle kunna konsumeras bara det förvarades på ett bättre sätt. Med vår påse kan hjälporganisationer minska kostnaden för matdistrubition med 80 procent, vilket kommer att ge en enorm effekt och kunna rädda många människors liv.