AffärerLilian Holm med redovisningsbyrån Account on us i Stockholm fick nog av ineffektiva möten och tog saken i egna händer.

Hennes verksamhet har växt till fyra anställda. Det var i kundmöten som Lilian Holm upplevde att tiden rann iväg och syftet blev otydligt.

– Oförberedda möten utan tydlig agenda och målsättning blev sällan tidseffektiva eller tydliga.

Lösningen blev att göra en presentation av henne själv och företaget, som hon använder vid ett första möte. Den innehåller kort historik, olika exempel på nöjda kunder och hur de jobbar – men också mål med verksamheten och målgruppen.

– Nu kan jag enkelt fråga dem om de fått veta det de ville, om de har fler frågor och vad de behöver ytterligare för att komma vidare med sitt beslut. Det fungerar toppen, för det känns just mer som en fråga än som sälj och det gillar jag, säger Lilian Holm.

Resultatet blev effektivare möten och en röd tråd.

– Svävar någon av oss ut så är det lätt att märka det och hitta tillbaka i samtalet.

I slutet av mötet summerar Lilian Holm vad som kommer att hända nu och vad tidsplanen är.

– Jag brukar erbjuda mig att sammanfatta och mejla, det uppskattas. Jag vet att mötena tar ganska exakt en timme och punktligheten och effektiviteten uppskattas. Jag själv spar tid både före och efter mötena!