AffärerHon är grundare av och VD för företaget Lexington Company – som i dag har nära 100 anställda. Här ger Kristina Lindhe tre viktiga råd till Driva Egets läsare.

1. Var realistisk!
– Ibland kan man bli lite inne i det man håller på med, och man ska självklart vara entusiastisk, men man kan också bli orealistisk. Då är det bra att bolla med någon. Som mindre företagare är du ofta själv, men det är bra att ha en partner eller bollplank att stämma av idéer med. Du kan få kloka synpunkter, och du märker om dina argument inte håller – då måste du justera för att gå vidare. Det är nyttigt att inte bara köra på, säger Kristina Lindhe.

2. Anlita folk som inte är som du!
– När du ska växa och anställa, se till att ha folk runt omkring dig som har styrkor som du inte har. Du vet säkert vilka dina starka sidor är, men du är inte bra på alla saker och det finns dessvärre inga genvägar utan du måste ha alla funktioner bra i ditt företag – så anställ någon som är bättre än du själv är. Och lyssna också på den personen.

– Den första jag anställde var en säljare. Jag är inte så duktig på det – jag är en betydligt bättre inköpare.

3. Gör en realistisk budget!
– Hur man än vänder och vrider på det så är det resultatet på sista raden som räknas. Därför måste du göra en realistisk budget och hålla dig till den. Om försäljningen till exempel inte går som du har tänkt dig – då kan du inte heller ha lika mycket kostnader.

Och slutligen, när kände du dig senast som en småföretagare?
– På ett sätt gör jag det varje dag, men vi kanske inte är det längre. Som företagare blir det väldigt mycket livsstil i det man håller på med. Företaget påverkar hela ens vardag och man lever sig väldigt in i det och det är ingen skillnad hur många anställda man har. Ur det perspektivet känner jag mig som det varje dag.