AffärerIbland kan en liten händelse förändra livet i stort. Johan Rehnström och hans bror Henrik kom över företaget Skistart av en slump. Här berättar Johan om hur de fick fart på ett företag som det från början såg mörkt ut för.

Att Johan Rehnström och hans bror Henrik blev ägare till webbshopen Skistart var en lycklig slump.
– Min bror letade efter skidvalla på nätet och såg att hela webbshopen var till salu. Han ringde mig och kort därefter var beslutet taget. Vi skulle satsa på skidtillbehör.

Det var runt år 2006 och Skistart omsatte några hundra tusen kronor men gjorde inget resultat på sista raden.
– De tidigare ägarna hade dragit på sig stora fasta kostnader genom dyra kontors- och lagerlokaler. Affärsidén var god men de hade helt enkelt börjat i fel ände enligt mig, säger Johan.

Det första Johan och Henrik gjorde var att snabbt skala ner verksamheten.
– Vi flyttade lagret till mitt gamla pojkrum i föräldrahemmet. Och jo, våra föräldrar tyckte bara att det var roligt att få ”huset fullt” av skidtillbehör, skrattar han.

Föräldrahemmet ligger i Älvdalen och för både Johan och Henrik har det varit viktigt att företaget ligger där.

– Vi vill värna om orten och vara kvar i Älvdalen.  I dag arbetar 12 personer med Skistart och majoriteten av dem kommer från härifrån. Vi marknadsför oss inte lokalt och det beror främst på att den vanliga lokala sporthandlaren i byn inte ska få onödigt mycket konkurrens. Vi vill att bygden ska fortsätta kunna leva.

För att hålla nere de fasta kostnaderna sålde de till en början endast skidtillbehör.
– Vi fick snurr på affärerna ganska direkt och gjorde bra resultat redan första året.

Men det var när de satsade på att sälja längdskidor på nätet som affärerna verkligen tog fart.
– Från skidvalla till så otympliga saker som skidor på runt två meter är det kanske ett ganska stort steg, men vi ville bli specialister på allt kring längdskidåkning.

Och det visade sig vara rätt väg att gå. Den senaste siffran för omsättningen ligger på 26 miljoner.
– Förra räkenskapsåret (juli-juni) ökade vi med 45 procent och vi räknar med att öka med 50 procent per år de kommande åren.

Under 2014 startade de ett dotterbolag i Norge och kikar nu på att utvidga även i Danmark och Finland.
– Marknaden för längdskidor är större i Norge än de övriga nordiska länderna men vi ökar även i Sverige.

För att jämna ut året lite har Johan och Henrik även startat två andra webbshopar som riktar in sig på multisport & triathlon samt en för klättring. Den tredje brodern i familjen brinner för sporterna och har därför blivit ansvarig för området.

–  Många av de nya satsningarna gör vi också för att kunna behålla hela personalstyrkan året runt och inte bara plocka in dem under högsäsong.

Marknadsföring gör de uteslutande digitalt.
– Vi vill ha all marknadsföring på webben. Det ska vara spårbart, så att vi kan mäta att det är lönsamt.

Fram tills för två år sedan hade de endast satsat eget kapital i bolaget.
– Inlandsinnovation gick in som investerare 2013 vilket var ett skönt steg. Vi kunde växla tempo och istället för att oroa oss hela tiden för att affärerna skulle gå ihop har vi nu kunnat se framåt på ett helt annat sätt.

För någon vecka sedan vann Skistart Pricerunners pris för Årets e-handlare.
– Det är det bästa priset vi kunde få, det baseras nämligen på kundomdömen. Vi är extremt stolta över den här utmärkelsen.

 Vad är då hemligheten bakom framgången?
– Vi satsar på expertkunskap och våra kunder. Bra kundrelationer är oerhört viktiga.