AffärerAlliansens fyra partiledare hade mycket att lära landets småföretagare när de presenterade budgeten i september. Det handlar då inte om själva politiken utan om hur de sålde in den. Här är några av deras PR-trick.

Under två veckor i september reste Fredrik Reinfeldt, Jan Björklund, Annie Lööf och Göran Hägglund land och rike runt. Syftet var att presentera regeringens budgetförslag för nästa år – med största möjliga positiva genomslag i medierna. Och visst lyckades de med att få uppmärksamhet. Här är några av deras knep som du kan kopiera i ditt företag.

Upplägget
Pr-taktiken gick ut på att dela upp budgeten i munsbitar. Och visst fick de sina rubriker.

Lärdom: Du som företagare kan göra likadant. Presentera bara en nyhet åt gången. Det gäller både pressreleaser och presskonferenser. På så sätt ger du varje nyhet större tyngd, och samtidigt bjuder du på fler tillfällen som kan skapa tidningsrubriker.

Nyheterna
Alliansens pr-resa började på Stockholms central. Journalister hade bjudits in till ett specialchartrat tåg för att ta del av ”en stor nyhet” ur budgetförslaget.

Lärdom: Förvarna gärna om att du har en nyhet på gång. Då gör du journalisterna nyfikna. Men överdriv inte nyhetens vikt, bättre att de blir glatt överraskade än besvikna.

Bilderna
Nyheten som alliansen nu skulle avslöja handlade om regeringens satsning på just tågtrafiken.

Lärdom: Hitta en bildmässig miljö. En bra bild kan vara skillnaden mellan en notis och en helsida.

Före avresan formerade sig partiledarna snyggt i ett tågfönster och fyrade av sina leenden mot fotograferna på perrongen.

Lärdom: Testa i förväg hur du ska gå och stå när det ska tas bilder. Är ni flera så ställ de kortare i mitten. Är någon ”udda” (till exempel äldre eller yngre än de andra, eller ensam man/kvinna), var noga med att inte ställa den personen ytterst.

Och Alliansen hade fler knep, såväl när det gäller målgruppstänk och kläder som tänkta rubriker. Läs mer om Alliansens PR-taktik i det senaste numret av Driva Eget. Prenumerera här.