<![CDATA[]]>

Klockrent företag vann Trendpriset 2010

Camilla Björkman

Publicerades: 23 november, 2010

När Trendgalan för sjätte året i rad ägde rum på Stadsteatern i Stockholm vann företaget TRIWA årets Trendpris. Deras färgglada klockor har gjort succé världen över – i år räknar de fyra unga grundarna med att omsätta 46 miljoner kronor.

TRIWA står för Transforming the Industry of Watches – och precis det ville de fyra killarna Ludvig Scheja, Tobias Ericsson och Didrik och Harald Wachtmeister göra när de kom på idén med sina färgglada klockor.
– Vi var trötta på ekorrhjulet med en anställning och kände att vi ville starta eget, säger Ludvig till Driva Eget.

Valet föll på klockor, en försvinnande pryl i Sverige i takt med att unga använde mobilen för att hålla koll på tiden. Dessutom marknadsfördes de som dyra statussymboler som många unga inte hade råd med.

– Vi ville skaka liv i den här traditionella branschen och visa att klockan kunde användas som en uttrycksfull symbol, säger Ludvig.

Efter att ha hittat en fabrik för tillverkning beställde de 400 klockor i färgglada färger – som sålde slut direkt. För pengarna kunde killarna sedan köpa in 1 200 nya klockor. I stället för att lägga dyra pengar på marknadsföring satsade de stort på att synas på bloggar och i tidningar. Även försäljningskanalerna skiljer sig åt.
– I stället för att glasa in klockorna och ställa dem längst in i exklusiva butiker säljer vi dem i modebutiker, berättar Ludvig.

På tre år har TRIWA gått från att ha fyra klockmodeller till att finnas i 18 länder och i över 700 butiker. Förra året låg omsättningen på 20,8 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 7,5 miljoner kronor. I år räknar de med en omsättning på 46 miljoner kronor.

Deras bästa tips för andra småföretagare som vill växa? Lyssna inte så mycket på andra!

– Gå på din egen magkänsla i stället. Skulle vi lyssna på klassiska klockföretag hade vi aldrig kommit med något banbrytande. Då är det bättre att titta på andra branscher och anamma det i din bransch. Vi inspirerades till exempel mycket av modeindustrin, säger Ludvig.

Dessutom tycker de att deras grupp av fyra har varit ett vinnande koncept:

– Som egenföretagare kan du lätt känna att alla beslut hänger på dig. Men är ni fler kan ni stimulera varandra och snabbt fatta beslut tillsammans. Det har varit en stor nyckel till framgång för oss.

En av TRIWAs färgglada klockor.

Trendgalan vill verka för ett ökat samarbete över gränser och uppmuntra till fler företag och initiativ som ger bättre förutsättningar för ett roligare arbetsliv. Trendgalans grundare Maria Forssén är själv entreprenör som grundare av galleriet och mötesplatsen So Stockholm i Kungsträdgården samt det kvinnliga nätverket Shenet.