<![CDATA[Dani Evanoff. Foto: TV8/Fredrik Nilsson]]>

”Jag lyssnade inte på min magkänsla”

Caroline Engvall

Publicerades: 18 november, 2015

Att misstag är värdefulla lärdomar kan nog alla företagare vara överens om. Här berättar entreprenören Dani Evanoff, känd från TV-programmet Draknästet, om en av sina värsta tabbar.

Mina största misstag har jag generellt gjort alla de gånger som jag inte har litat på min magkänsla. Ibland vet man ju inte skillnaden mellan vad magen känner och huvudet tycker men jag försöker lära mig att magen är alltid den genuina och sanna vägen i de val man gör i livet, oavsett utfall.

Ett exempel på detta hände i början av min företagarkarriär inom godisbranschen. Jag startade mitt företag EPC, som skulle producera sockervadd på burk 2003 i en källarlokal.

Men jag hade inte gjort läxan ordentligt gällande svensk lagstiftning för märkning och innehåll och hade otillåtna färgämnen som handeln i Sverige inte accepterade, vilket var helt förödande för mig.

Jag hade en konstig magkänsla som sa mig att detta inte skulle bli bra, det gick alldeles för lätt – men jag valde att lyssna på dåliga råd. Jag tog för givet att de stämde utan att göra en egen bedömning av situationen. Väckarklockan var när jag ringde en stor potentiell kund för ett uppföljningssamtal där kunden uttryckte ett mycket stort intresse för produkten men att det fanns ett fundamentalt fel som behövde lösas: Ta bort dina felaktiga färgämnen!

Att jag inte hade litat på min magkänsla ledde till att jag fick ett helsike med att ändra innehållet och märka om 200 000 burkar sockervadd, manuellt. Jag fick helt enkelt skaka fram naturliga färgämnen i enlighet med den policy som råder på marknaden. Att detta kostade mig en hel del pengar, men värst av allt var all den tid det tog.

Misstag är ju egentligen det viktigaste en företagare kan göra. Alla rätta saker man gör dagligen i sitt företag bygger ju på de misstag man har gjort tidigare.

Prenumerera på Driva Eget här!

Min främsta lärdom från det som hände med felmärkningen av sockervadden på burk är att som företagare alltid lyssna på din magkänsla. Ställ en fråga till någon oberoende om du är osäker. Min grundsyn är att människor i min omgivning, oavsett om man känner dem väl eller inte, vill hjälpa till.