AffärerMan får ständigt höra att man inte får stagnera utan hela tiden ska tänka nytt. Men hur lyckas man med det? Verksamhetsutvecklaren Staffan Ehde ger sina bästa tips på hur du kommer på nya idéer och blir mer innovativ!

Du kom på en bra affärsidé, och nu har du fått snurr på verksamheten, så varför behöver du egentligen ägna det här med kreativitet någon uppmärksamhet, tänker du kanske?

– Jo, på samma sätt som att man inte kan gå in i ett äktenskap och tänka ”nu är vi gifta, nu behöver jag inte göra något mer för att utvecklas!” så handlar driva företag idag om relationer, och om att hela tiden erbjuda kunden små eller stora kreativa överraskningar där man löser problem som denne inte ens visste om att han eller hon hade, säger Staffan Ehde.

Läs också: Varsågod och sno entreprenörernas affärsidéer!

Han är verksamhetsutvecklare och aktuell med boken ”Innovera eller dö: konkurrera med syftet, verksamhetens DNA” (Roos & Tegnér).

Han nämner framförallt empati och problem som två föräldrar till ett företags kreativitet. För att kunna förnya sin verksamhet så måste man leva nära kunden och empatiskt förstå dennes vardag. När man väl har identifierat problemen får man nycklarna till att hitta sitt företags syfte – och det är då idéerna kan börja sprudla i rätt riktning.

– Man kan säga det hur många gånger som helst, men du måste gå i kundens skor.

Har du en butik, så ska du egentligen göra hela resan hemifrån också. Och du måste ha med dig två snoriga ungar som skriker och en inkomplett inköpslista på fickan. Först då ser du vad som måste göras i ditt företag.

Dina konkurrenter nöjer sig kanske med att göra marknadsundersökningar, men den som vill vara framgångsrik förstår ju att man måste leva med problemet för att komma på nya idéer.

Läs också: Här är alla bidrag som kan rädda ditt företag!

4 fällor att undvika

1. Du vet inte riktigt vad som är företagets syfte
Syftet kan aldrig bara vara ”att tjäna pengar”, för det genererar inte några kreativa idéer. Det kan inte heller vara för allmänt, till exempel ”För en bättre vardag för kunden”, för hur mäter man det? Nej, syftet måste tjäna kunden och samtidigt vara lite besvärligt för företagaren.

När VVS-leverantören Uponor fick hjälp av Staffan Ehde att definiera sitt syfte till ”Vattensäkra Sverige!” så blev alla anställda mer kreativa och började fokusera på vattenskador och på vad företaget göra för att stoppa dem. Året efter steg vinsten med 40 procent, och året därpå med ytterligare 60 procent.

– Att lära känna kunden är nummer 1! Och sedan 2, ”vad är kundens fiende?”, inom det område vi verkar. Och 3, ”hur kan vi mäta vår framgång och fira segrar?” I Uponors fall handlade problemet om antalet vattenskador som på den tiden var många. Det läckte för 5 miljarder kronor om året i Sverige, berättar Staffan Ehde.

2. Du är hela företaget
Många småföretagare hamnar i fällan att de tror att allting står och faller med deras egna prestationer och blir väldigt jag-styrda som ledare. Man vill inte blanda in för många andra människor, särskilt inte sådana som kanske ifrågasätter och utmanar.

– En vanlig fälla är att man hela tiden vill bli bekräftad för sin affärsidé, och att de som gör detta får en inträdesbiljett till själva fabriken. Det är inte vad man behöver för att kunna fortsätta utvecklas. Jag tror att hemligheten för att lyckas är att bland annat ta styrelsefrågan på allvar. Se till att få in människor som kommer från andra branscher, så att du måste förklara vad ni gör och varför. Då är det också lättare att sätta på sig kundens glasögon och se det hela utifrån.

3. Du stirrar dig blind på konkurrenterna
På det sättet har många företag gått i graven. En vanlig strategi när det börjar gå dåligt i branschen är också att man försöker köpa upp marknadsandelar. När Isbolaget gick i konkurs 1964 hade de 100 procent av marknaden för isblock, men vad hjälpte det när alla ville ha kylskåp …

– Tajming här är jätteviktigt. Det kan kosta väldigt mycket pengar att vara för tidig med en ny idé också. Titta på bilpoolerna. De går inte ihop ekonomiskt och många av dem lägger ner, men ändå vet vi att bilpooler kommer att bli jättestort. Det handlar som alltid om att veta var individen befinner sig. Vad har vår tilltänkta kund för behov? Hur ser deras schema ut? Hur prioriterar de i livet? För att komma på de nya lösningarna så måste du verkligen vara i kundens vardag och känna var det kliar.

4. Du har en negativ inre dialog om ditt företaget
Och så föds inga nya innovationer. På samma sätt som privata tankar som ”det spelar ingen roll vad jag gör, jag kommer ändå aldrig att gå ner i vikt” gör det svårt att lyckas, så gör företagstankar som ”marknaden är dålig just nu” och ”hur kan vi konkurrera med kineserna?” att vi hamnar i ett låst läge. På ett företag kan den trista attityden dessutom sitta i väggarna, med medarbetare som aktivt eller passivt motarbetar förändringar.

– Här är det viktigt hur ledningen agerar. Man måste markera att ”vi äger vårt öde!” och inte godta gamla generaliseringar om hur till exempel branschen är. Ett tydligt syfte med företaget hjälper även här. Men det kommer att hota människor på företaget som kanske har haft en egen agenda i 10–20 år. Plötsligt är det syftet som bestämmer istället, och alla ska mätas mot det. Det leder ofta till att dessa informella kungar försvinner ifrån verksamheten, och ledningen får skrämselhicka eftersom dessa ofta var nyckelpersoner. Men jag brukar säga, att när dinosaurierna dog ut så växte däggdjuren!