AffärerSvenska småföretagare har svårt att ta sig in på den kinesiska marknaden då Exportrådets tjänster är för dyra. Det hävdar Lars Selling, vd för Kungsörs Plast och menar att hjälpen han har fått inte varit värd pengarna.

Betydligt bättre uppbackning behövs för svenska småföretag som vill ge sig in i Kina. Hjälpen som finns är för dyr och otillräcklig.

Det hävdade Lars Selling, vd för Kungsörs Plast, på den Kina-konferens tidningen Dagens Industri anordnade på onsdagen.

– Kina är en otroligt dyr marknad att ge sig in på men det finns inget stöd för småföretag. Exportrådet är svindyrt. Under ett par år betalade vi 1,5 miljoner kronor till dem. Jag ska inte säga att det var värdelöst men det var inte värt pengarna, säger han i DI.

Han vill nu ha större flexibilitet hos instanser som Exportkreditnämnden och svensk Exportkredit. Deras krav för att ge kreditgarantier fungerar inte i verkligheten, hävdar han.

Handelsminister Ewa Björling menar att regeringen nu ska satsa på småbolagens export. Hon säger i DI att de har fått ökade resurser för exportfrämjande i länder som Brasilien, Ryssland, Indien, Kina och Irak:

– Vi ska fokusera de resurserna på att hjälpa småföretagen.

I Driva Egets kinaspecial i ett tidigare nummer av tidningen rekommenderar däremot småföretagarna Rolf och Kajsa Larsson Exportrådet. De importerar kräftor i sitt företag Captain Royal och ger HÄR tio råd för bättre kinaaffärer till småföretagare som vill ge sig in i landet.