AffärerDriva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén hjälper läsaren Heike som undrar hur han ska göra för att höja sitt pris.

Fråga:
Mina priser släpar efter med trogna kunder och jag vet inte hur jag ska höja dem.

Driva Egets säljexpert Ulla-Lisa Thordén ger svar:

Fika med kunden, berätta allt du gjort för den och hur bra ni jobbar ihop – och fråga om den är nöjd. Tala sedan om att du ska göra en prisjustering, vilket ju är naturligt i alla branscher, och avsluta med att berätta hur mycket du värderar den som kund.

Du kan också skicka ett brev med nästa faktura (eller ställa en skylt i butiken eller i receptionen) där du på ett trevligt sätt berättar att du kommer att genomföra en prisjustering samt vilket datum, gärna vid säsongs- eller årsskifte.

Var noga med att ge offerter eller prislistor som är datummärkta så att de inte gäller i all evighet. Om någon avslutar samarbetet när du höjer priset så är de antingen inte nöjda med din leverans eller så har de problem av annan karaktär.

Lycka till!

driva-eget.se/saljskolan