AffärerEn ny våg av företag sveper nu över världen och slår ut allt i sin väg. Bakom framgångarna finns så kallad disruptiv innovation. Men det finns sätt att skydda dig – här är fyra.

Musikstreamingtjänsten Spotify, film- och tv-tjänsten Netflix, taxiappen Uber, finansieringssajten Kickstarter och privatuthyrningssajten Airbnb.

Alla är de exempel på så kallad disruptiv innovation. Det är innovationer som driver utvecklingen av en ny marknad – och som på kort tid slår ut konkurrenterna i en handvändning. Orsaken är att de skapar produkter och tjänster som marknaden aldrig kunde förutse.

Därför kan företag inte se katastrofen komma. De kan inte stoppa den – och inte heller övervinna den.

Så beskriver de amerikanska managementkonsulterna Larry Downes och Paul Nunes disruptiv innovation, skriver innovationssajten tusentips.se. Enligt dem är den en kreativ explosion på internet, där miljoner enskilda innovatörer varje dag skapar nya tjänster och appar som förvandlar en mobil till en inspelningsstudio, ett vattenpass, en pulsmätare eller ett bankkontor.

Enligt en klassisk teori om innovation från Everett Rogers beskrivs produktlivscykeln med en jämn kurva som först lockar nyfikna ”early adopters”, därefter de stora grupperna ”early majority” och ”late majority” och till sist så kallade ”laggards”, eftersläntrare. Enligt Rogers är innovatörens utmaning att överbrygga gapet mellan early adopters och majoriteten, skriver tusentips.se (se kurva här ovan, klicka på bildspelet).

Men, menar Downes och Nunes, företag måste inse att den teorin är ute. Disruptiva innovationer har i stället bara två stadier: ett fåtal testanvändare – och sedan alla andra på en gång. Kurvan skjuter spikrakt i höjden. Antingen blir den nya tjänsten en succé – eller en flopp. Och blir det en succé hinner konkurrenterna inte ens reagera.

Till exempel: När sajten Airbnb, som låter privatpersoner hyra ut sin bostad på nätet, kom kunde aldrig hotellkedjorna ana vilken succé den skulle bli. Det kunde heller inte taxibranschen när appen Uber, som låter vem som helst bli taxichaufför, gjorde entré.

Läs också: Gör som Airbnb – haka på trenden med delningsekonomi.

Så vad kan du göra för att skydda dig? Det pessimistiska svaret är att det är omöjligt. Det lite mer optimistiska går ut på att reagera rekordsnabbt, skriver tusentips.se och listar fyra strategier från Downes och Nunes:

1. Upptäck varningstecknen. Lär dig att se hotet i nya lösningar som än så länge underlägsna dina egna.

2. Sätt käppar i hjulet. När en disruptiv innovation väl fått upp farten kan du inte stoppa den, men du kan möjligen bromsa upphovsmännens förmåga att tjäna pengar tills du hinner få fram ett motmedel. Sänk dina egna priser kraftigt, lås in kunderna i längre kontrakt eller bilda allianser.

3. Var redo att dra. Gör dig redo att omedelbart evakuera en marknad som du inser kommer att bli olönsam.

4. Sprid riskerna på nya sätt. Diversifiering, alltså att ha en bred portfölj av varor eller tjänster, kan vara en trygghet om attacken kommer.

Läs mer om fenomenet disruptiv innovation på tusentips.se här och om de fyra motstrategierna här.