<![CDATA[]]>

Han är Sveriges mesta David mot Goliat

Camilla Björkman

Publicerades: 23 november, 2011

Konkurrera med priset – och lägg krut på marknadsföringen. Då kan du som liten David klå Goliat. Det menar Jan Älmeby, som först startade Scandinavian PC Systems (idag Visma) med två tomma händer – och därefter grundade Fortnox.

Sveriges mesta David heter Jan Älmeby och har slagit Goliat vid två tillfällen.

Första gången var i början av 80-talet när han tillsammans med Rolf Dahlberg startade Scandinavian PC Systems, SPCS (numera Visma). Det var precis när datorerna började se dagens ljus.

– Att skriva på maskin var ett rent helvete – men så kom datorn och plötsligt gick det hur lätt som helst. Min vision var att datorn skulle ta över och då i första hand som en modern skrivmaskin, berättar den idag 75-årige entreprenören för Driva Eget.

Då kostade det minst 4 000 kronor att köpa ett ordbehandlingsprogram – en förmögenhet tyckte Jan Älmeby.

– Vi såg potentialen och tog fram ett program som vi sålde för 245 kronor, säger han. Under några år såldes 100 000 exemplar av programmet.

Bearbetade alla kunder
För att nå ut med sitt program gick de runt och klistrade upp lappar på parkeringsplatsen till it-mässor och sålde via postorder. Det billiga priset gjorde att försäljningen snabbt tog fart.

– Man måste hitta sitt argument när man slåss mot de stora. Priset är nästan alltid ett starkt sådant. I vårt fall var produktionskostnaden nästan noll och de etablerade företagen kunde inte gå in och sänka sina priser för att konkurrera med oss, för vad skulle då deras gamla kunder säga?

Ordbehandlingsprogrammet blev en succé – och kort därefter lanserade de två entreprenörerna även fakturerings-, skatte- och löneprogram. Strategin var att ha ett ordentligt kundregister och bearbeta dessa kunder – ett bra råd till alla småföretagare:

– Kunderna blir då bekräftade att de gjorde rätt som köpte från början. De blir företagets ambassadörer, säger Jan Älmeby.

Såg möjligheter i ”molnet”
SPCS växte till ett storbolag som efter 15 år gick ihop med det norska företaget PC Systemer (som kort därefter blev uppköpt av Visma). Men då tyckte Jan Älmeby att det var dags att gå vidare:

– Det hade börjat hända saker med internet och jag förstod att det var något att satsa på. Men jag fick svala reaktioner så då steg jag av tåget och drog igång själv.

Det ledde till nästa slag mot Goliat, då han 2001 som liten uppstickare startade företaget Fortnox i Växjö. Affärsidén är att erbjuda internetbaserade program för bland annat bokföring, fakturering och orderhantering. Även detta tajmade han perfekt – ”molnet” blev alltmer populärt och Fortnox växte till 44 anställda.

Tufft med likviditeten
Men även en framgångssaga som Jan Älmebys har självklart haft mindre glada kapitel. På frågan vad som har varit tuffast under alla dessa år svarar han likviditeten.

– Det är ett genomgående bekymmer för alla tillväxtföretag. Att gå till banken är ofta inte att tänka på, utan man får finna sig i att dela ägandet med riskkapitalister och andra investerare.

Själv har han nu tagit steget till att starta ytterligare ett bolag: det idag börsnoterade företaget Fortnox International AB. Som fristående företag har det rättigheterna att anpassa och sälja Fortnoxs produkter utomlands, med start i Finland och Storbritannien.

Stavfel i marknadsföringen
Till småföretagare som kämpar mot de stora vill Jan Älmeby dels ge rådet att ha koll på sin bokföring och redovisning – inte dyka upp hos revisorn med en kvittopåse en gång i månaden och blunda för resten. Men också att lägga krut på – och engagera sig i – marknadsföringen. Reklambyråer finns det gott om, men kan de just ditt företag och din bransch?

– Jag tror att du som företagare måste tänka på det som gjorde att du själv tände till från början. Den essensen ska du förmedla till andra.

– Sen gäller det att kunderna upplever att de är med på ett nytt tåg, att de känner att de får sitta längst fram i vagnen, tillägger han.

Idag har Jan Älmeby i alla fall möjligheten att ta in en reklambyrå om han vill. Det var annat än när han skrev sina första säljbrev för SPCS för mer än 17 år sedan – på billigt papper och med enstaka stavfel här och där. Jan Älmeby skrattar åt minnet:

– Det viktigaste är att man gör någonting!