AffärerNär tiden inte räcker till och alltmer snuttifieras kan du haka på trenden att göra affärer i det lilla, menar trendexperten och ger här råd.

För att hantera allt som tävlar om vår uppmärksamhet har konsumenterna blivit allt mer kräsna. Vi letar efter kortare och mer relevant information, liksom mer kärnfulla upplevelser. Det menar Jörgen Ramnelöv på trendbyrån Docere och beskriver trenden ”mikro” som en av årets intressantaste trender.

– Tid är den nya lyxen. Det kan man applicera på ganska många områden. Som mikroäventyr, folk har inte tid att ge sig i väg på långa expeditioner utan hittar sin lilla utflykt i närområdet. Här tror jag att det finns affärsmöjligheter för småföretagare, säger han.

Det gäller därför att erbjuda tjänster och varor smått, kort och gärna lokalt. Det kan vara mikrobryggerier där man i liten skala brygger lokala ölvarianter eller pop-up-butiker och restauranger som bara finns en kort tid.

Men det kan också vara digitala tjänster, som New York Times tvåminuterskorsord för stressade pendlare eller The Economists app Espresso som ger dig de viktigaste nyheterna på några minuter.

Även kunskap kan serveras i småbitar. Niklas Laninge ligger bakom den svenska tjänsten Daily Bits of vars webbkurser kommer i textsnuttar eller ljudfiler till mejlen varje morgon och har beskrivits som ”espresso för hjärnan”.
– Vi vill göra utbildning för alla som inte har tid för utbildning, säger han.

Redan en vecka efter lansering hade tjänsten 1 000 prenumeranter. I dag har de 23 000 användare och 107 kurser.

Även affärsmodellen vänder på det traditionella kurstänket. De som lägger upp kurser får betala – inte de som går dem. I dag faktureras cirka 20 företag på månadsbasis.
– Det började med att Nordnets förra PR-chef hörde av sig och frågade vad det kostar att använda tjänsten. Innan det hade jag faktiskt inte tänkt på en sådan affärsmodell, även om jag hade sett att formatet engagerade. Då förstod jag att vi verkligen var något på spåret, säger Niklas.

För att haka på trenden, sluta tänk att din kund ska vilja ha din tjänst i en enda stor munsbit och fundera på om du i stället kan erbjuda den i mindre delar. Trendexperten Jörgen Ramnelöv tipsar:
– Gymmen har nu börjat köra 10–15 minuterspass. Och människor skulle kunna gå på lunchen och se en 15-minuters kortfilm, det kan man göra en affärsidé av!