AffärerDyra prylar är inte längre status. I stället bryr vi oss om vad vi kan göra eller skapa, menar analysföretaget Trendwatching. Så här kan du haka på trenden.

”Tänk på hur Instagram skapade en armé av omedelbara konstfotografer, och fundera kring hur dina produkter och tjänster kan ge kunder de omedelbara färdigheter (och motsvarande statusfix) som de kommer att kräva 2015”, skriver Trendwatching i sin rapport om de 10 hetaste trenderna 2015 där så kallade ”instant skills” kommer på första plats.

Det handlar alltså om att hjälpa dina kunder att bli proffs direkt, utan att de behöver anstränga sig. Ett exempel är crowdfundade Seedsheet som hjälper även den utan gröna fingrar att bli ”proffs” i trädgården. Kunderna skriver in var de bor och får välja bland växter som trivs där. Hem kommer sedan en färdigsådd matta som man rullar ut i rabatten och vattnar. Färdigt.

Även krögarparet Helena och Pär Hamberger har hakat på trenden i sitt företag Kitchenwiz i Billdal utanför Göteborg. Med sin påse Already tar de matkassekonceptet steget längre.

Såserna är färdigblandade, grönsakerna färdigskivade och alla ingredienser uppmätta så att kunden kan slänga ihop en kockmiddag på en kvart. De startade redan 2009 men har märkt av ”proffstrenden”, då de sett ett kraftigt ökat intresse det senaste halvåret. 

– Det är många som tidigare inte vågat ta plats i köket som nu kan stå där och känna sig duktiga, och som nu hittar tiden att bjuda in vänner och familj på middag, säger Helena Hamberger.

Hon menar att många inte har tid att laga mat från grunden men ändå gärna vill kunna presentera det som att de är kocken bakom. De vill ha omedelbara färdigheter, helt enkelt.

– Flera berättar att de har bjudit på våra rätter och låtsas att de har lagat dem från grunden, och sedan har de tvingats erkänna hur det ligger till när de har fått frågan om recept.