AffärerDriva Eget skrev om företagaren Tobias Francis i våras. Då hade han precis startat företag för att tillverka och sälja lekstugor, försäljning hade tagit fart tack vare en annons på Blocket. Nu några månader senare har det hänt en hel del.

Allt började när Tobias Francis föräldrar ville köpa en lekstuga till sina barnbarn, då byggde Tobias en egen variant. När den var klar la han ut en bild på Instagram med hashtaggen #lekstuga.

Komplimangerna rullade in, från både vänner, främlingar och bekanta. Säljaren i Tobias tände till, han la ut en annons på Blocket som fick 10.000 klick. På en vecka sålde han 10 lekstugor och trycket ökade.

–  Jag fick snabbt starta företag och anställa en kille för att kunna hantera antalet beställningar.

Allt eftersom att kunder har hittat lekstugeverksamheten har Tobias fått fler och fler specialbeställningar.

–  En kund frågade om jag inte kunde göra snickarglädje till riktiga hus. Han hade letat i flera år men inte hittat något bra. Så jag ritade flera olika modeller i ett ritprogram och byggde ytterligare en hemsida – där jag endast la upp snickarglädje.

När den nya hemsidan var klar marknadsförde Tobias den med Google Adwords och resultatet blev över förväntan. Nu lite mer än en månad senare är omsättningen från endast snickarglädjen 70.000 kronor, trots att det inte är säsong. Målet för hela verksamheten detta första år var att omsätta 800.000 kronor men Tobias är redan uppe i 2 miljoner.

– Det är tack vare kunderna, det är de som är grunden till detta. Jag hade inte kommit på idén att utveckla företaget själv. Jag lyssnade på kunderna och de gav mig nya affärsidéer. I och med att det är en ny gren inom företaget så satsade jag på en helt ny hemsida.

Själva arbetet sätter igång först när kunden gjort sin beställning. På så vis håller Tobias kostnaderna nere.

 I dag rullar det på för Tobias men för ca 10 år sedan var det kämpigare.
– Jag köpte en klädbutik och marknadsförde stenhårt men inriktningen och sortimentet visade sig vara helt fel. Efter att jag bytt ut sortimentet och butiken byggts om marknadsförde jag lika offensivt igen. Men då blev responsen mycket sval. Jag förstörde butikens rykte och marknadsföringsplan med den första marknadsföringskampanjen. Det slutade med att företaget var tvunget att sättas i konkurs.

Konkursen var en tuff period men Tobias skulle inte vilja vara utan den erfarenheten.

– Jag lärde mycket under den tiden. Innan du satsar stort ska du alltid känna in marknadsläget, begränsa riskerna och ta reda vilka dina kunder faktiskt är. När du vet det, då kan du slå på stort och satsa pengar på marknadsföring av ditt företag och produkt.

Tobias bästa råd till andra småföretagare

  • Lyssna på kunden.
    Genom lyssna på vilka behov som faktiskt finns på marknaden kan du utveckla nya affärsmöjligheter.
  • Marknadsför inte ditt företag innan du känner att du är på rätt väg.
    En kund som en gång fått en dålig upplevelse av ett företag återkommer sällan, vänta därför att gå ut på bred front innan du vet att det finns ett kundunderlag.
  • Fråga andra företagare om råd.
    Har du problem med ditt företag? Fråga andra företagare, det är de som ofta kommer med de bästa råden.