<![CDATA[Folk vill äta gott och roa sig även i framtiden. Foto: Getty Images]]>

Klassiker – nya framtidstrenden

Ingrid Kindahl

Uppdaterades: 2 april, 2019
Publicerades: 16 juni, 2017

Vilka blir framtidens framgångsrika företag? Svaret på 10 000-kronorsfrågan står att finna i dagens trender, de som styr företagandet i dag. Här finns morgondagens lyckokast – och misslyckanden.

Det tar en stund att få syn på dagens trender. Allt är inte robotar och digitalisering – även om mycket handlar om just det. Men det finns annat också.

En bra början för den som vill analysera dagsläget är att observera vad som inte är trendigt. Bland det otrendiga finns nämligen klassikerna, och – som alla modemedvetna känner till – en klassiker blir aldrig ute. Det innebär att den som startar sitt företag inom ett klassiskt område kan vara något så när trygg om att kunna tjäna pengar även i framtiden.

Vilka de är? Jo, hotell, restaurang, nöjesindustrin och alla former av vård. Kort sagt, det som vänder sig till kunder som vill äta, roa sig och skötas om när de blir sjuka eller gamla.

Tyvärr är det ingen garanti för att just ditt ”klassiska” företag kommer att lyckas. Du som är framtidsinriktad kanske hellre söker dig till nya affärsområden.

Då har till exempel den amerikanska tankesmedjan McKinsey Global Institute i en rapport nyligen listat ett antal områden som väntas växa personalmässigt fram till 2020. Listan kan användas för att skapa en framåtblickande affärsidé. Här är några poster på den listan som är intressanta ur företagarsynpunkt:

  • Dataanalys. Big data måste analyseras för att kunna användas av företagen.
  • Datorprogrammering, mjukvaruutveckling och informationssäkerhetsanalys. Surfa på digitaliseringsvågen.
  • Ledarskap. En ny typ av seniora chefer väntas växa fram i vissa industrier, där chefen kommer behöver leda företaget genom stora förändringar. Möjligheter öppnar sig för duktiga ledarskapskonsulter.
  • Produktdesign. Detta är en typ av arbete som är svårt att effektivisera bort. Kräver kreativitet som storföretag kan köpa in utifrån.
  • Experter inom PR och juridik. Ny teknik kräver tänkande kring juridik och PR, klassiska konsultområden. Juridik ansågs för några år sedan som en dödsdömd verksamhet, men utvecklingen har gått åt andra hållet. Enligt tidningen chef ökade antalet jurister med 18 procent mellan 2011 och 2016.