AffärerPelle Johansson, affärsutvecklare på Företagsfabriken i Kronoberg, ger här tre råd till dig som behöver komplettera företaget med nya affärer.

1) Ta vara på ditt driv

– Som företagare har du oftast ett stort driv och troligtvis fem andra idéer som bubblar inom dig. Ta tag i en av alla idéer, säger Pelle Johansson.

Pelle Johansson

Pelle Johansson

Till skillnad från vad andra sagt i detta tema tycker han inte att den behöver vara kopplad till din nuvarande verksamhet:

– Många som kanske har en restaurang på sommaren funderar på hur de ska utveckla den på vintern, men det behöver inte vara rätt för just dig, säger han.

2) Kompetensutveckla din personal

Att hantera personalen under toppar och dalar är ett stort problem för många säsongsföretagare, men kan du jämna ut säsongen slipper du leta nya medarbetare och dra nytta av dem du har. Du slipper lära upp nya hela tiden och kan i stället kompetensutveckla de befintliga.

– Du vinner i längden på att ha samma personal, för omställning innebär stora kostnader. Dessutom bli de superengagerade i hela företaget om du satsar på dem, säger Pelle Johansson.

3) Agera smart under högsäsong

Att ha toppar under högsäsongen är ett positivt problem, men kan orsaka stress. Här gäller det att prioritera, planera och ha ordning och reda.

– Du kan lätt skjuta på en del projekt och bara ta tag i det som är akut. Men om du har en strategisk planering och det ändå blir för mycket – ja, då måste du tacka nej. Annars blir andra projekt lidande, säger Pelle Johansson och råder dig att liera dig med en kollega i branschen.

Läs fler råd till säsongsföretagare på driva-eget.se/forlang.