AffärerAntalet övernattningar från utlandet har ökat under året, visar färsk statistik från SCB. Se till att ditt turistföretag är redo för export.

Mellan januari och september i år ökade antalet övernattningar från utlandet med 7 procent, visar färsk statistik från SCB.

Antalet övernattningar från Tyskland växte med 8 procent, USA med 11 procent och Nederländerna med 10 procent. Spanien visar en återhämtning på 16 procent för årets första nio månader. Den största marknaden för utländska övernattningar, Norge, ligger kvar på en hög nivå.
-  Att tillväxten fortsätter i svensk besöksnäring är viktigt för Sverige. Utländska besökare spenderar 106 miljarder kronor per år, men det krävs en fortsatt ökad investering för att marknadsföra Sverige i en tuff internationell konkurrens. Det skulle få fler utländska besökare att komma hit, säger Thomas Brühl, vd på VisitSweden.

Satsar du på turism kan det alltså vara värt att exempelvis se till att din hemsida finns på engelska. Men kom ihåg att alla nationaliteter inte är ute efter samma sak när de reser.
- Fundera på vad just de internationella gäster som brukar komma till ditt område har för egenheter och önskemål, och hur ni bäst tar hand om dem, säger Lars-Börje “Bulan” Ekriksson, destinationsutvecklare på Razormind, som hjälper företag inom turistnäringen.

Det finns bra checklistor från svensk turistnäring på Exportmognad.se, tipsar Lars-börje Eriksson.