AffärerFrån Molnet och sociala medier till franchising. Här är de nya trenderna som påverkar dig som småföretagare under året som följer.

Förra året var tiden då Iphonen boomade och sociala medier blev ett modeord. I år tar vi snäppet ännu längre med nya sätt att använda teknik och nätet på. Driva Eget har samlat vad de stora trendvetarna säger om 2011 – och hur detta påverkar dig som småföretagare.

1. “Molnet” regerar
Det har funnits ett bra tag, men 2011 finns nästan allt i Molnet. Det vill säga: Man flyttar delar av sitt nätverk ut på nätet där det tas om hand av ett annat företag. För ett litet företag som inte har råd med en egen it-avdelning är det ofta en bra lösning som innebär lägre kostnader. Blir allt vanligare under 2011.

2. Smarta mobiler och läsplattor allt viktigare
Förra året fullständig exploderade trenden med smarta mobiler som Iphones och läsplattor som Ipad. Nu gäller det för företagen att hänga på och utnyttja de nya kanalerna, vilket leder till att allt fler företag kommer att bygga applikationer som ett viktigt komplement till sin webbsajt.

3. Sociala medier 2.0
Förra året förstod företagen vikten av att hänga med i sociala medier, och mängder av småföretagare signade upp sig på Facebook och Twitter. I år gäller det att samla in den information som kommer in via de sociala nätverken och ta tillvara den i företaget. Med andra ord: Det räcker inte att bara starta en Facebooksida, det gäller att använda den på bästa sätt också, och på ett sätt som passar ditt företag. I år kommer vi därför att se fler företag som lägger upp en strategi för hur sociala medier ska tas tillvara i företaget.

4. Nätshoppingen ökar
Undersökningar visar att de som använder sociala medier spenderar i snitt 1,5 gånger mer tid på nätet än den typiska webbsurfaren. De lägger också mer pengar på nätshopping. I takt med att sociala medier blir alltmer populärt ökar därför även nätshoppingen. Vissa företag har till och med tagit fasta på detta och skapat sajter som är som hybrider mellan Facebook och en shoppingsajt. Så fort du har köpt något blir det synligt för andra, vilket kan leda till nya diskussioner mellan dig och dem.

5. Franchising en vinnare
Under 2010 kunde vi se ett rejält uppsving av företag som jobbade med modellen franchising. De klarade även lågkonjunkturen bättre än andra företag. Detta förväntas hänga kvar och bli större under 2011. Trender inom franchising i år, menar den amerikanska företagartidningen Entrepreneur, är bland annat träning och hälsa, miljö, vård, logistik, djur och smörgåsar.

Källor: Gartner.com, Entrepreneur.com, Trendwatching.com