AffärerDet spelar ingen roll vilket typ av företag du driver. Vissa trender är så starka att alla påverkas. I nya numret av Driva Eget berättar vi om fem tydliga trender, och om Stefan Alexandersson som med sitt företag Friskvågen kombinerar flera av dessa.

Inget företag var detsamma efter att datorn, mobiltelefonen eller internet hade gjort sitt intåg. Nu kommer fem nya trender att förändra både hur vi lever och hur vi driver företag.

De som föds i dag i Sverige kommer i snitt att bli 100 år gamla. Och de som föddes för 20 år sedan har aldrig levt i en värld utan internet. De är vana vid att hitta produkter och information snabbt och gratis. Med en äldre och friskare befolkning som har mer pengar och ställer högre krav, och med en yngre befolkning som lärt sig ställa krav sedan barnsben – då är det inte konstigt att saker kommer att förändras.

En av de saker som kommer att förändras allra mest är hur och vad vi spenderar pengar på. Och för de företag som hakar på trenderna uppstår en mängd affärsmöjligheter som kan göra framtiden till guldår.

De fem trenderna som kommer att påverka Sveriges företagare mest hör alla ihop:

  1. Piggare pensionärer. De som nu går i pension är friskare och mer kapitalstarka än någonsin.
  2. Konsumenterna tar makten. När information, produkter och tjänster finns bara ett knapptryck bort tar konsumenterna tillbaka makten från storföretagen.
  3. Nya hälsovågen. Vi ska äta rätt, vi ska träna rätt – och framför allt ska vi dela det på nätet med andra.
  4. Apparna tar över. Allt eftersom internet hamnar i var mans ficka är det i apparna framtiden finns. Inte i någon krånglig webbadress.
  5. Miljötänk 2.0. Vintage, second hand, socialt entreprenörskap. Miljötrenden har det pratats om länge, men det är inte regnskogens skövling som engagerar svenskarna. I stället är det sakerna i vår absoluta närhet – vad vi stoppar i munnen och vad vi tar in i våra hem.

Med många stora förändringar på gång är det lätt att bli överväldigad och strunta i dem allihop. Att haka på en trend kan ju både vara dyrt och tidskrävande. Men, säger Mats Olsson på framtidsanalysföretaget Kairos Future, det är ingen brådska än.
– Nu är tiden att hålla örat mot marken och lyssna. Följ utvecklingen noga och så tar du en bit av den här stora elefanten i taget.

I nya numret av Driva Eget berättar vi på tolv sidor om hur du tar de här trenderna in i ditt företag.