AffärerBoken Boosta din business samlar 30 kvinnliga entreprenörers erfarenhet. Driva Eget bad tre av författarna välja ut sina bästa råd. 

I höstas släpptes boken Boosta din business med tips och råd från 30 kvinnliga entreprenörer. Det är affärsnätverket Qoola Qvinnor som tillsammans med Artion förlag ger ut boken. Driva Eget bad tre av författarna ge sina tre bästa tips inom sina expertisområden, ekonomi, sociala medier och affärsutveckling.

Läs också: 31 kvinnliga entreprenörer som borde vara med i historieböckerna

Ekonomi:

Charlotte Ahlberg är en av Sveriges främsta specialister inom ekonomisk coaching för ägarledda företag.

Pustar du när det är dags att få koll på siffrorna? Då är du en av de företagare som tjänar mindre pengar än vad du skulle kunna göra med en förändrad attityd och inställning till bokföring och budget.

Håll koll på ditt mål:
– Tänk dig att du vill ta dig till ett ställe du länge drömt om och att du bestämmer dig för att bästa sättet att ta dig dit är med taxi. Du måste veta var du befinner dig när du börjar resan annars kan det lätt bli förvirring. Alltför ofta blir det just det när en småföretagare får frågan om sin aktuella redovisning.
Ha ordning och reda på dina siffror:
– Likaså med budgeten – ”Jag gör som i fjol – orkar inte hålla på med det”. Inte så konstig att du får samma resultat igen, du har ju följt samma recept men förmodligen var det inte det du tänkt dig!  Så gör ett nytt recept, din budget, där du ser vilken mängd försäljning och mängd kostnader du behöver ha för att få dit drömresultat.

Hatar du siffror? Ändra din inställning:
– Siffrorna är affärsvärldens språk och ger oss människor ett sätt att kunna jämföra och enklare fatta beslut. Du kommer alltså inte undan! Ställ dig den enkla frågan.” Vad behöver jag göra annorlunda för att göra detta med siffror kul för mig? ”. Du kommer snabbt att uppleva mer energi och en resultatförbättring. Mer klirr i kassan helt enkelt.

Läs också: Åsa tände på idén alla andra dömde ut – i dag omsätter hon 48 miljoner 

Sociala medier

Linda Björck har varit företagare i 20 år. Hon är utbildad social media manager och hjälper företag att arbeta strategiskt med sociala medier.

Varför?
– Innan du sätter igång med sociala medier så ska du svara på frågan ”varför” Varför ska du starta ett konto på Instagram eller en företagssida på LinkedIn? Ett vanligt svar som jag får är att någon har sagt; ”du måste vara på Instagram” eller ”En Facebook-sida måste alla ha”, men är det egentligen så?

– Börja istället ta reda på var kunderna finns och fundera ut ditt syfte med din närvaro. Är det att bygga företagets varumärke? Eller för att få ökad kännedom om en dig eller en tjänst/produkt?

– När du vet ditt syfte är och har satt ett tydligt SMART mål med din närvaro blir det också lättare att fokusera och göra ett bra arbete i sociala medier.

Välj några kanaler
– Jag brukar säga att det enda som vi alla har är 24 timmar per dygn därför är det också viktigt att fokusera på några få kanaler. Dessa kanaler ska vara de där din huvudmålgrupp finns i.

– Mitt råd är att välja ut 2-3 sociala medier och bli riktigt bra där. Se till att dessa är helt uppdaterade och att du använder allt det utrymme som du får lov att använda.

Var aktiv
– Ofta träffar jag företagare som har startat upp flertalet konto. I början är de väldigt aktiva för att sedan minska på aktiviteterna och till sist finns det i princip ingen aktivitet alls. Sätt av tid varje dag och gör inlägg dagligen.

– Utmaningen för ett mindre företag är att hinna plocka fram bra relevant material som du kan dela med dig av. Tipset är att hitta andra personer i din bransch som kompletterar det du gör och dela deras material uppblandat med ditt eget. Ett annat tips är att använda bilder och filmsnuttar som brukar få väldigt bra respons.

– Tänk på att det är skillnad mellan de olika kanalerna, både gällande tider som du ska göra inlägg men även antal inlägg och hur man utformar inläggen.

Läs också: 7 saker framgångsrika entreprenörer INTE gör

Affärsutveckling

Dora Vig Bjon, driver sedan 18 år ett framgångsrikt företag och övervunnit många svårigheter.

Du behöver inte uppfinna hjulet
– Du behöver inte uppfinna nya produkter, men du kan förbättra befintliga eller anpassa dessa efter behov och trender, huvudsaken är att du brinner för det du gör.

Nätverk är viktigt
– Gå med i ett kvinnligt nätverk, vars medlemmar förstår vilka problem och möjligheter man kommer att ställas inför som kvinnlig företagare. På så sätt känner du dig inte så ensam i företagardjungeln.

Bolagsform
– Jag gjorde misstaget att jag drev mitt företag för länge som enskild firma, vilket gjorde att jag fick betala statlig skatt och hamnade på 58% beskattning under flera år. Men sedan 3 år tillbaka driver jag mitt bolag som AB.

– Starta gärna ditt företag som ett enskilt företag (snabbt och billigt), men när företaget växer och vinsten uppnår gränser för statlig skatt, är det dags att ombilda ditt företag till ett aktiebolag.