Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Ensam är inte stark – nätverk ökar vinsten

1 februari, 2018 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Emelie Fågelstedt anlitar underkonsulter. Foto: Nils Petter Nilsson

Nej, ensam är inte stark. Emelie Fågelstedt anlitar konsulter och får större uppdrag, bättre slutresultat – och ökad vinst.

Emelie Fågelstedt driver kommunikationsbyrån Fågelstedt kommunikation med underkonsulter i både London och Stockholm. Att gå från att vara en enskild frilans till ett byråtänk har inneburit mycket positivt.

– Jag kan skräddarsy teamet och plocka in kompetenser som kompletterar mig. Det har gett mitt företag ett annat anseende på marknaden. Jag får förfrågningar på större och mer intressanta uppdrag som jag inte hade kunnat ta på egen hand. Min omsättning och vinst går upp dels för att slutleveransen blir större och mer omfattande än om jag var själv, dels för att jag kan jobba mot större organisationer som har en helt annan typ av budget, säger hon.

Emelie tar ibland in konsulter som hjälper till med administration och enklare praktiska uppgifter. Men framförallt säljer hon in större uppdrag mot kund där hon sedan kontrakterar andra egenföretagare.

Dessutom startar hon nu upp en ytterligare byrå ihop med en annan småföretagare där båda har varsitt aktiebolag men kör under gemensamt varumärke, Branding’em. Att de är lika i grunden men kommer från olika perspektiv gör att de tillsammans skapar bättre leveranser än var för sig, menar Emelie. Men hon har inte alltid tänkt så här.

– När jag var nyexad tyckte jag att ensam var stark. Jag Iitade mest på mig själv och ville göra jobben på egen hand. Men du kommer alltid att göra ett jobb bättre om ni är flera som kan bolla med varandra.

Däremot ser Emelie flera fördelar med att inte anställa: Det är svårare att säga upp någon än att avsluta ett samarbete med en konsult, och med anställda har du ett ansvar för att det finns passande uppdrag så att firman går runt.

– Väldigt mycket av min tid skulle gå åt till att säkerställa att mina anställda mådde bra och till administration i stället för det jag vill: att satsa på det kreativa och strategiska. Att rekrytera tar tid och är väldigt definitivt. Att ta in någon som konsult är så enkelt som att träffa någon och kicka igång veckan därpå.

Att förlora kunder till underkonsulter oroar inte Emelie. Eftersom det handlar om kompletterande kompetenser ser hon inte att hon själv skulle konkurreras ut.

– Dessutom, de jag anlitar plockar ofta i sin tur in mig i sina projekt. Så vi hjälps åt med försäljningsarbetet. På så sätt kan alla nå de utmaningar vi är mest intresserade av.

Att folk försvinner är en risk, men har man ett bra nätverk kan man snabbt hitta någon annan, säger Emelie. Där har hennes digitala närvaro och mod att kontakta intressanta personer hjälpt henne. Dessutom har hon varit involverad i utbildningar och på så sätt lärt känna nyexade. Att blanda åldrar och erfarenheter i teamet är bara positivt, menar hon.

– Att få in olika perspektiv är jätteviktigt, det ger en helt annan tyngd och kunskap. Jobbar man med personer som inte bara är precis som en själv kommer slutprodukten att bli bättre.

Ett annat råd är: var tydlig med vad som ska gälla och skriv avtal med både kund och underkonsult. Tänk på att kunden kan bli försenad med fakturan, och skriv till exempel in att du betalar dina konsulter först när du själv har fått betalt. Säkerställ också att dina medarbetares och kundens bild av slutleveransen överensstämmer.

– Själv kan man välja att vara flexibel och jobba gratis några timmar om man varit otydlig, men det kan du inte förvänta dig av andra. Definiera hur leveransen ska se ut, till exempel hur många revideringar som ska ingå.

När Emelie tar in konsulter i uppdrag tar hon ofta en mellanskillnad, runt tio procent, eftersom hon sålt in uppdraget, tar projektledaransvar och är kundkontakt.

– I början kunde jag få dåligt samvete för det, men det är väldigt legitimt att ta någon form av procent extra, för blir det problem är det jag som är ansvarig. Jag gjorde misstaget när jag var ny att inte tänka på mitt eget värde. Jag räknade på timmarna för mitt vanliga jobb och tog betalt för det, men insåg inte hur mycket tid det skulle gå åt till att hålla ihop allt.

Samtidigt är Emelie mån om att alla ska vara nöjda och må bra. Hon ser till att detnhålls regelbundna möten, finns bra projekthanteringsverktyg (hon tipsar om Basecamp och Slack) och skapar engagemang.

– Kanske att vi går ut och äter eller hittar på andra aktiviteter. Det är viktigt att vi känner att det är vi. De jag jobbar med måste känna sig delaktiga, väldigt uppskattade och få tydlig cred mot kunden. Det går inte att låtsas som att jag gjort allt helt själv, utan det gäller att uppmärksamma sitt team och vara ödmjuk.


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.