AffärerHon var med och upptäckte Higgspartikeln. Nu har Elina Berglund skapat NaturalCycles – fertilitets-app, som redan har 60 000 användare och miljonomsättning. Här avslöjar hon nyckeln till framgången och sina bästa tips.

För två år sedan var hon först med att se Higgs-partikeln på CERN-laboratoriet i Schweiz. Nu har Elina Berglund applicerat samma metod som användes för att hitta Higgs-partikeln på kvinnors ägglossning. Resultatet är fertilitets-appen NaturalCycles.

Idén fick Elina när hon ville ge sin kropp en paus från hormoner. Hon hittade inget alternativ på marknaden, så hon och hennes man Raoul Scherwitzl uppfann ett eget. En algoritm analyserar kvinnans kroppstemperatur och menscykel för att beräkna om en dag är grön (icke-fertil) eller röd (fertil).

– När vi insåg vilket enormt behov det finns i världen efter vår produkt bestämde vi oss för att vidareutveckla vår algoritm till en app, berättar Elina.

Fertilitets-appen påverkar inte kroppen så någon risk för biverkningar finns inte. Dessutom är den säker, menar Elina.

– En grön dag är 99,95 procent säker och vi har ett Pearl Index som är något bättre än p-piller. Vi har gjort två kliniska studier tillsammans med Karolinska Institutet för att påvisa det.

Beslutet att skapa en app togs på parets bröllopsresa i augusti 2012 och den första versionen lanserades i december 2013. Den byggde Elina helt själv utan några kunskaper om appvärlden. De kunskaper om programmering hon fått på CERN kom väl till pass.

– NaturalCycles var den första hemsida och app som jag har utvecklat. Därför tog det kanske också mer tid, eftersom jag utvecklade allting själv i början. Men jag lärde mig så mycket genom att skriva all kod på egen hand.

Nu har appen 60 000 användare i 89 länder. Av dessa är 20 000 betalande prenumeranter, och ett år kostar 590 kronor. Förra året omsatte bolaget 1,5 miljoner kronor.

– Vår omsättning växer nu med nästan 30 procent per månad. Och vi har överlag otroligt nöjda kunder. Vi får in mail från våra användare dagligen som beskriver hur tacksamma de är eftersom vi har förbättrat deras liv. Det är det bästa tycker jag.

Bolaget har växt till 13 anställda och har fått totalt 17 miljoner i investeringar.

– Vi är fortfarande ett väldigt litet företag, så jag vågar kanske inte ännu påstå att vi har framgång, men det går absolut åt rätt håll. Nyckeln till det tror jag är att vi har en väldigt bra produkt som behövs på marknaden.

Samtidigt finns det vissa läkare och barnmorskor som avråder från appen.

– Vad vi märker är att barnmorskor är negativa till Natural Cycles innan de har läst på om oss. Då förväxlar de oss med så kallade mensappar som använder säkra perioder och inte räknar ut när ägglossningen sker, inte har gjort några studier alls och är inte heller utvecklade av forskare. När vi väl har fått chansen att förklara vår produkt är de flesta barnmorskor positiva till metoden.

För att nå ut till nya kunder har bolaget testat flera olika marknadsföringsstrategier i mindre skala. Från Facebook och Google Ads, till TV reklam och att gå till preventivmedelsrådgivningar och prata med barnmorskor så att de rekommenderar appen.

– Vi ser att Facebook och Google Ads fungerar bara i marknaden där vårt varumärke är välkänt, men inte på nya marknader. TV fungerade förvånansvärt bra.

Nu är visionen att nå marknader där det finns ingen eller lite tillgång till fertilitetskontroll i dag.

– Det är där vi i framtiden kan göra som mest nytta känner jag själv. I Afrika och länder som Indonesien och Indien finns det många smartphones, men dålig tillgång till preventivmedel. Även Sydamerika är en intressant marknad.

Elinas 3 tips till andra småföretagare:

  • Följ din magkänsla i början, när företaget lever på ett litet kapital, det kommer man förvånansvärt långt på!
  • Följ din passion! Om du verkligen tror på din produkt så kommer andra också att göra det
  • Skaffa dig duktiga med-grundare som kompletterar din kompetens.

 

Läs också: