AffärerOm man kan hyra skidor och pjäxor, varför skulle man då inte kunna hyra även jacka, byxor och vantar? Så resonerade Emelie Lundqvist och Magnus Sellberg när de bestämde sig för att starta Rent a plagg. Tre år senare har allt fler kunder börjat fatta grejen.

Idén uppstod i en liftkö i Åre.

– Magnus och jag pratade om att det är många som har olämpliga kläder. En del åkte i jeans och vissa hade byxor som såg blöta ut. Då började vi fundera på varför man inte kan hyra skidkläder. Man kan hyra ju allt annat, en bil för att åka hit, stuga, skidlärare, skidor, säger Emelie.

Det här var våren 2013. Emelie och Magnus filade på idén, ställde upp i och vann en affärsidétävling. Prispengarna på 50 000 använde de till att starta aktiebolag. När en lokal i Åre plötsligt blev tom efter en konkurs i februari 2014 passade de på.

– Det tog bara två veckor från att vi skrev kontrakt till att vi öppnade. Först hade vi inga kläder. Vi dammsög nätbutikernas reor som började då, och köpte de kläder som fanns i hela storleksserier, säger Emelie.

LÄS OCKSÅ: Så funkar crowdfunding

En utmaning med att hyra ut i stället för att sälja är finansieringen. För att kunna starta krävs ett stort sortiment. Samtidigt kan vinsten inte räknas hem förrän efter ganska många uthyrningar.

Emelie och Magnus har fått företaget att gå runt med hjälp av en checkkredit, ett crowdfundinglån via tjänsten Toborrow och prispengar från ytterligare affärsidétävlingar.

Sedan i mars i år har de lyckats få med leverantörerna Klättermusen och Lundhags på en helt ny typ av samarbete. Det innebär att leverantören äger varorna och får provision per uthyrning.

– Det ger ett helt annat kassaflöde, eftersom vi inte behöver sitta på det stora lagervärdet. Vi har fler samarbeten på gång, men avtalen är inte skrivna än, säger Emelie.

I sortimentet hos Rent a Plagg finns numera det mesta man behöver för äventyr i naturen, oavsett om det gäller vinter- eller sommartid.

LÄS OCKSÅ: 10 stöd för ditt företag

– Man kan i princip komma i kalsongerna om man ska ut en vecka på fjället, och så kan vi kitta upp med allt. Från understället till tältet.

Kunderna hyr antingen på plats i butiken eller via postorder. Sedan lämnar eller skickar man tillbaka produkterna som de är. Emelie och Magnus sköter tvätt med mera. När de skrev sin affärsplan trodde de att den huvudsakliga kundgruppen skulle vara miljömedvetna medelålders kvinnor med tajt ekonomi.

– Så blev inte alls. Vi har alla – barnfamiljer, studenter, utländska turister, medelålders män som glömt sina skidbyxor hemma.

Den stora utmaningen utöver finansieringen har varit att introducera ett helt nytt koncept.

– Det är svårt att ändra beteende. Det finns ingen tradition att hyra kläder. Folk vet inte ens att det går.

Under första året fick de en del skeptiska reaktioner när de berättade om upplägget, berättar Emelie. Men det har svängt.

– Nu säger många att gud vad bra, det ska jag göra nästa gång, eller det ska tipsa min svärmor om.

Friluftsföretaget Houdini startade med uthyrning ungefär samtidigt som Rent a plagg, och kedjan Sporthyra hyr ut utrustning. Emilie skulle gärna se att det dök upp fler företag i nischen.

LÄS OCKSÅ: Så får du mest nytta av din finansiering

– Vi vill gärna ha konkurrens, så att vi kan hjälpas åt att dra och få kunderna att ändra beteende.

Emelie menar att det är helt nödvändigt att dagens konsumtionsmönster och affärsmodeller förändras.

– Slit och slängsamhället är inte hållbart. Många av funktionsmaterialen är oljebaserade, så de kommer bara bli dyrare. Dessutom är det lite som att skjuta sig i foten om outdoorbranschen inte är miljövänlig. Om vintrarna blir kortare och kortare blir det svårt att sälja skidkläder.

Hittills är det bara Emelie som tar ut lön från företaget. Magnus har studerat parallellt, på en utbildning för att bli ekoentreprenör. Men nu har det verkligen börjat lossna, upplever Emelie.

– Om några år tror jag att det kommer vara lika självklart att hyra sina skidkläder som att hyra skidor. Då hoppas jag att vi finns på flera ställen, både i Sverige, Norge och Finland

Emelie och Magnus tipsar

  • Testa efterfrågan. Köp inte in hundra av samma produkt, utan snarare två för att se om det finns någon efterfrågan.
  • Prata om konceptet. Hela tiden och med alla!
  • Planera för ekonomin. Det tar länge tid och kostar mer än du tror att starta eget. Ha en plan för hur du ska hantera det. Vänta inte för länge med att lösa finansieringen – det är lättare att få tag på pengar när man inte absolut behöver dem.
  • Delta i tävlingar. De ger ger bra hjälp att tänka igenom affärsmodellen och träna på att prata om den på olika sätt med olika personer. Men det tar mycket tid, så överväg vad du bäst behöver prioritera.

TEXT AV: FATIMA GRÖNBLAD

Webb Allmi