AffärerHar du dåliga vanor som stör dina kunder? Räkna inte med att någon kommer att säga till dig. Dina kontakter kommer att tiga – men fortsätta irritera sig. Inte bra för businessen.

Man får aldrig en andra chans att göra om sitt första intryck, brukar man säga. Självklart gäller det i dina affärsrelationer också. Vilket intryck vi gör som personer spelar större roll än du kanske tror.

Annmarie Palm.

Annmarie Palm.

Det menar i alla fall Annmarie Palm, kommunikationsstrateg på Relationista och författare till boken Business behavior – Uppför dig eller tappa affären.

Eller rätt och slätt sunt förnuft för företagare, som Annmarie också beskriver det.

Genom massor av intervjuer har hon sållat fram några saker som retar oss lite extra mycket – och vad som gör precis tvärtom – överraskar så att man faktiskt vill göra affärer. Det kan handla om små gester menar hon. Som att anställda lämnar företräde i kön till kaffemaskinen när man kommer som gäst till ett företag.

– Din kund kommer inte att ta upp saker som hon eller han retar sig på. Det ställer en själv i dålig dager. Men man kommer fortsätta att reta sig på det, säger Annmarie.

Och tja, då tappar man affärer. Inte konstigare än så.

 

No-no!

  1. Återkopplar inte. En person som plötsligt gör sig oanträffbar. Eller någon som inte tar emot samtal utan bara mejl – för att sedan inte svara på mejlen heller. Man tänker bara på sig själv och förstår inte konsekvenserna av att inte svara på tilltal. Affärer handlar om trygghet. Håll det du lovar.
  2. Kommer för sent. Att inte respektera tider är att som att säga att man inte respekterar den andres tid heller.
  3. Dålig mötesdisciplin. Sitter och pysslar med annat under möten, är inte förberedd, kallar till ostrukturerade möten utan agenda och syfte.
  4. Pratar vid mun. Att prata öppet i det offentliga rummet om affärsbekanta, priser, uppgörelser, medarbetares löner och så vidare. Detta handlar om affärsetik. Kanske har du helt glömt av sekretessavtal när du pratar. Du vet aldrig vem som hör.
  5. Feghet. Att inte stå för något om saker går fel.

 

Business behavior.

Business behavior.

Yes-yes!

  1. Hanterar fel rätt. Det kommer alltid bli fel ibland. Men det är ok – så länge man hanterar det på ett bra sätt. Det skapar trygghet, som man kan bygga affärsrelationer på.
  2. Har integritet. Man ska inte komma med mössan i hand till sina tilltänkta kunder. Agera med integritet. Att visa att du tror på det man säger skapar trygghet hos andra.
  3. Kan säga förlåt. Är du sen? Säg förlåt. Kom inte med ursäkter.
  4. Är påläst. Det är en skyldighet att hålla sig uppdaterad om vad marknaden erbjuder.
  5. Tydlig med tillgänglighet. Att inte svara på telefon eller mejl direkt kan vara helt ok – förutsatt att man är tydlig med att svar kan dröja. Allt handlar om kommunikation.