AffärerI veckan har det varit delfinal i affärsidétävlingen My Mission. Finalisterna har mött juryn – där säljcoachen och författaren Ulla-Lisa Thordén har varit med sedan start. Här ger hon sina bästa tips inför ett jurymöte.

Till tävlingen My Mission, där Driva Eget är tävlingspartner, har över 2 000 affärsidéer lämnats in sedan starten 2007. Under måndagen mötte juryn alla årets finalister. Se några i My Missions blogg.

En som har stött och blött idéer under alla tävlingsåren är säljcoachen Ulla-Lisa Thordén, som själv driver företaget Republic Consulting bland annat.
- Det har varit enormt många fantastiska idéer som varit med. Idéerna bedöms från flera håll och de idéer som slutligen väljs ut till finalplats får presentera sig hos oss i juryn – då vi tittar strängt på dem som i Draknästet och ställer frågor på given tid.

Ulla-Lisa Thordén säger att vikten med My Mission är att ingen idé är för liten och ingen för stor. Yngsta tävlande har varit 16 år, den äldsta 82.
- Det är ett otroligt roligt jobb, årets roligaste händelse. Man får till sig en idé, vet inte vem som står bakom den, eftersom vi först läser idéerna anonymt. En del är duktiga på att beskriva, andra inte, men det gör inte så mycket. Vi i juryn är vana vid att ha en uppfattning om vad som är gångbart.

- Men det är jättetufft också. Du måste behandla varje idé som om den är helt unik, vilket den är för idégivaren. Vi diskuterar väldigt mycket i juryn. Vi är så noga så att Nobelkommittén inte är lika noga.
I My Mission får de tävlande mycket feedback från juryn. Ulla-Lisa säger att det är viktigt att företagarna ska bli peppade att fortsätta, även om de inte vinner.

Vad brukar du fastna för då?
- Att de får mig att känna mig entusiastisk inför deras idé. Jag vill känna: ”Varför har jag inte tänkt på det här? Det här vill jag ha! Nu blir jag nyfiken på hur det går för de här!” De ska vara entusiastiska inför sin egen idé – sprudla över att världen behöver detta.

Ulla-Lisa Thordéns tips till dig som ska in till en jury:

  • Vad är idén? Beskriv den så enkelt som möjligt!
  • Var också noga med att beskriva nyttan med idén: Vem är kunden? Vem har alltså nytta av idén?
  • Gör en bra beskrivning av hur det ska gå till – hur har du tänkt dig att lansera det på marknaden? Visa en fungerande modell om du har!
     

Två minnesvärda vinnare:

  • ”Häromåret fick vi se ett helt nytt instrument – Doki doki. Det blev en klockren vinnare. Och en av de bästa presentationerna jag sett. En fullständigt unik produkt som var helt fascinerande.”
  • ”Brottsportalen.se vann ett år, där du kan bli medlem, anmäla brott och utlysa belöningar. Ska du köpa en bil kan du gå in och kolla så att den inte är stulen.”

Tävlingsdatum i My Mission att hålla koll på:
7 april: Sista dag att lämna in tävlingsbidrag
30 april: Delfinalisterna meddelades
13 maj: Delfinal – muntlig presentation hos juryn
28 maj: Final – med gala, prisutdelning och mingel

LÄS OCKSÅ: Tidigare text om My Mission och här söker du till nästa Draknästet i TV8.