<![CDATA[]]>

Deras trumidé vann förstapriset

Camilla Björkman

Publicerades: 27 maj, 2011

När vinnarna i affärsidétävlingen My Mission korades på onsdagskvällen var det killarna bakom en handtrumma i modern tappning som knep förstapriset.

Tävlingen My Mission ska lyfta fram kreativa idéer inom upplevelseindustrin genom att deltagarna får tävla med sina affärsidéer. På onsdagskvällen gick finalen av stapeln med en stor prisceremoni i Göteborg.

Vinnarna i kategorin Bästa affärsidé var designern Dan Henriksson och artisten Kristofer Hagbard som driver företaget Ideofon. Här tävlade de med “Doki Doki”, en handtrumma i modern tappning.

Grattis! Hur känns det?
– Det känns grymt kul! Det är härligt att vi lyckades förmedla vår egen entusiasm och att det smittade av sig, säger Dan Henriksson som firar med sin kollega.

Berätta om trumman!
– Det är den första produkten i vårt företag, som vill hitta alternativa sätt att skapa musik på. Produkten är en digital handtrumma med lite speciella egenskaper. Vi vill knyta ihop den mänskliga interaktionen med digital musik, samtidigt som trumman ska se lite fräck ut. Man ska kunna koppla ihop den med andra digitala musikinstrument och till datorn.

Hur kom ni på idén?
– Vi funderar hela tiden på olika uppfinningar. Drivkraften var att puscha på gränserna och skapa något nytt av något som från början bara är en kub.

Priser i kategorierna Årets Nytänk och Årets Wildcard delades också ut. Vinnarna får bland annat hjälp med affärsutveckling, tillgång till en kontorsplats och ett etablerat nätverk för att söka finansiering.

– Vi kommer att göra vårt bästa för att stödja de vinnande entreprenörerna så att deras idéer kan förverkligas och utvecklas till framgångsrika bolag, säger Anna-Karin Lindén, verksamhetsledare Brewhouse Incubator, som arrangerar affärsidétävlingen My Mission där Driva Eget är en av sponsorerna.

Årets Wildcard 2011: Idén ”Salvatore” av Teresa Sepulveda Bravo från Göteborg. Idén är tänkt att hjälpa unga kvinnor att röra sig fritt utan att oroas av att bli anfallen. Produkten har två speciella funktioner, GPS och en kraftig larmvolym.

Årets Nytänk 2011: Idén ”Tea-M” av Hiba Zeidan, Blend Sadiku, Edon Mehaniqi och Pauline Laschitza från Trollhättan. Konceptet är att förenkla användningen av tepåsar genom en egen framtagen lösning, som gör tedoppandet sölfritt.