<![CDATA[Johan Erlandsson driver företaget Velove Bikes.]]>

Deras affärsidé: Få fler transporter med väderskyddad elcykel

Publicerades: 27 april, 2016

Göteborgsbaserade Velove Bikes vill flytta över små godstransporter och korta jobbresor till cykeln. Hittills trampar både transportföretaget DHL och Göteborgs stad runt med den fyrhjuliga lastcykeln och nu hoppas grundaren Johan Erlandsson göra skillnad för miljön.

Enligt Trafikverket är hälften av alla bilresor kortare än fem kilometer. Företagaren Johan Erlandsson vill se många fler resor utan motorfordon. Tillsammans med Linda och Dennis Kanter driver han Velove Bikes.

– Jag har ett väldigt starkt engagemang för miljöfrågor och har jobbat som konsult inom hållbar konsumtion, säger Johan Erlandsson. Därifrån vet jag att bil- och flygresor har en enorm miljöpåverkan. Vi behöver få till en snabb förändring och bilen passar dessutom inte alltid i städer med buller och trängsel som den medför. Samtidigt är jag också mycket teknikintresserad.

Läs mer: Fem företag som räddar miljön med sin affärsidé

Cykeln består av en grundplattform som byggs på med olika moduler beroende på behov. Genom sitt cykelbaserade åkeri har Johan kunnat testa prototyper i den dagliga verksamheten.

– Trots stor lastkapacitet är den bara 86 cm bred vilket gör att den fungerar på smala cykelbanor som vi har här i Göteborg till exempel. Personvarianten kan förutom föraren ta med en vuxen person där bak och åker man ensam har man ett rejält lastutrymme. Vi har också jobbat mycket med komfort och körglädje, säger han.

Läs mer: Tre stora utmaningar som miljövänlig företagare

Som elcykel får den hjälp av en elmotor upp till 25 km/h och ett batteri räcker 2,5 mil. Flera batterier kan monteras. Tio cyklar testas i projektet Elmob, där Göteborgs stad använder de flesta. En finns hos det kommunala fastighetsbolaget Poseidon.

– Tjänstemän ska använda cykeln när de besöker fastighetsbeståndet. De åker oftast bil på vintern men nu hoppas vi att de cyklar hela året tack vare modellens väderskydd.

Läs mer: Prissättning och prisdumpning – så hanterar du det

Nu vill företaget nå ut till organisationer som redan har en fordonsflotta med många korta resor. Framöver hägrar också marknaden för privatpersoner.

– Med nuvarande produktionstakt kostar den cirka 100 000 kronor ex moms. Priset ska ner och vår största utmaning är hur den ska förvaras säkert och smidigt när man inte använder den. Stora företag löser detta men för privatpersoner är det än så länge en utmaning. För egen del har jag inte löst hur jag ska förvara min hemma.