AffärerTänk långsiktigt och ha is i magen. Det rådet ger IT-entreprenören Johan Staël von Holstein, som önskar att han hade hållit hårdare i sin första bolagsbebis Icon Medialab. Erfarenheter han nu tar med sig in i sitt nya bolag My Name Club.

”Jag startade internetkonsultbolaget Icon Medialab på 1990-talet. Vi växte i snabb takt, bolaget börsnoterades och blev ett av de mest omtalade företagen under IT-bubblan. Men 2001 sålde jag mina aktier och lämnade företaget. Både det och åren innan dess blev väldigt omskrivna i medierna.

Nu i efterhand önskar jag att jag hade förstått att saker tar mycket längre tid än man tror. Och att det är bra att hålla ut lite längre. Man har ju faktiskt en evinnerlig tid på sig och det är så onödigt att stressa.

Men som ung är det svårt att tänka i 15–20-årscykler. Man vill ha datum när målen är uppnådda och pressar sig själv så ohyggligt för att nå dit.

När Icon Medialab var som störst runt år 2000 kunde jag inte se fram till  2015 alls – men nu är jag plötsligt där. Vart tog alla år däremellan vägen? De senaste tjugo åren har bara flugit förbi.

Jag inser att jag lämnade Icon alldeles för tidigt. Om jag skulle ge ett råd till mig själv nu så skulle det vara detta: ”Bliv vid din läst och håll ut. Var långsiktig.”

Men det är lätt att säga i efterhand. IT-bubblan smällde mitt i ansiktet på oss och jag önskar att jag inte hade låtit mig hetsas av finansmarknadens övervärderingar. Då kanske jag hade haft en stor industri med 10 000 anställda i dag i stället för att lämna och se någon annan ta över och bygga upp ett helt annat bolag.

Det är jobbigt att ha kunskapen om långsiktigheten när man är 50 – jag hade behövt den redan som 30-åring. Då var jag fortfarande ung och stark, nu börjar jag bli lite tröttare som företagare. Man har inte lika mycket energi att starta något nytt och plötsligt rinner tiden bara i väg.

Jag tror att jag kom till insikt om hur viktigt det är med långsiktighet när jag var runt 40, men det skulle dröja tio år innan jag startade MyNameClub.com, ett företag som jag hoppas ska växa stadigt och långsamt.

Tanken med bolaget är att det är en namnklubb som fylls med relevant och intressant content som sedan blir viralt på nätet. Jag siktar på att hälften av alla internetanvändare – ungefär två miljarder personer – ska vara medlemmar i klubben om femton till tjugo år.

Jag tänker ta god tid på mig att bygga en bra sajt. Mitt mål är att jag runt 2020 ska ha en fantastiskt bra webbplats som bara blir bättre och bättre hela tiden.

Jag tänker inte låta något stoppa mig. Det här bolaget ska ha tio miljoner användare nästa sommar, 40 miljoner 2017. Då kommer vi att börja tjäna pengar och sedan bli virala i lugn och fin takt. Man kan tröttna på twitter men ditt namn kommer du alltid att ha med dig.

Misstag låter så negativt, det handlar ju så mycket om externa faktorer. Motgångar är ett bättre ord – och alla motgångar går man starkare ur och lär sig något av. Jag sa en gång att ”erfarenhet köper man på diskett” – men inget kan vara mer fel.

Dels finns det ju inga disketter längre, dels kommer erfarenhet av blod, svett och tårar, långsiktigt och hårt arbete. Just erfarenhet är svårt att förmedla till unga människor, som ofta hellre vill lyssna på framgångssagor. Det är därför vi fortsätter att upprepa våra misstag.

När man har samlat på sig tillräckligt många motgångar är man ofta för gammal för att kunna dra nytta av dem, därför vill jag jobba i team med unga medarbetare som jag kan utbyta erfarenheter med.