AffärerFöretaget Greencups nya projekt är en välgörenhetsprojekt som innefattar en bilresa till Mongoliet och en författandet av en kokbok. Finansieringen ska ske genom crowdsourcing – ett nytt sätt att samla in pengar via nätet.

Greencup heter företaget som vill skrota engångsmuggarna. Med en reklamsponsrad mugg som man använder igen och igen, ser reklamen till att innehavaren får rabatt på kaffet på medlemskaféerna.

Ägarnas nya projekt handlar om att delta välgörenhetsrallyt The Mongol Rally, en bilresa från Sverige till Mongoliet. Väl där säljs bilen och pengarna går till välgörenhet. En kokbok ska det också bli på vägen.

– Vi såg möjligheten i att vi under kort tid ska besöka 19 olika kulturer och bestämde oss för att hämta hem en liten del av varje. Utifrån ett matintresse hos oss alla bestämde vi oss för att skriva en kokbok, berättar Jesper Lindmarker, en av delägarna.

Resan ska finansieras genom crowdsourcing. Det är ett nytt sätt att finansiera projekt, företag och uppfiningar på, som innebär att man ber allmänheten om hjälp online. Man kan skänka hur mycket eller lite man vill till projekt man tycker är viktiga eller intressanta.

– Vi behöver få ihop lite drygt 100 000 kronor för att täcka tryckkostnader för första upplagan av boken, en summa som vi skänker till välgörenhet samt bilen som även den skänks när vi kommer fram.

Och finansieringen verkar gå hem. Med fyra dagar kvar av insamlingen har Greencup redan fått ihop 90 000 kronor.

Hur de sista dagarna går kan du följa här.