AffärerPassa på att göra affärer i sommar. När solen skiner är kunderna gladare – och handlar mer. Det menar forskaren från Handels. Kanske är det därför Svensk Handels sommarprognos är extra bra i år.

Att småföretagare tar kort semester, vilket en ny undersökning från Företagarna visar, kommer inte som en överraskning. Fortfarande tar nästan hälften av alla företagarna bara två veckors semester.

Men det är bra för affärerna att jobba i sommar. Det menar Jens Nordfält, forskare i marknadsföring på Handelshögskolan i Stockholm. Han menar att solen gör att kunderna blir gladare och upplever nya situationer – vilket gör att de handlar mer.

– Om du går in i din vanliga butik för att köpa glass är det troligt att du samtidigt köper saker som du aldrig tidigare har tänkt på att de har. Impulsköpen kan fördubblas av att du upplever situationen som ny, säger han till Dagens Industri.

Kanske är det därför Svensk Handels prognos ser så bra ut i juni, juli och augusti – som spås bli extra soliga. Enligt prognosen förväntas sommarhandeln uppgå till 165 miljarder kronor – en ökning med 2-3 procent jämfört med förra året.

Men det är inte bara handlarna som gynnas av det soliga vädret. Allt påverkas positivt av att du är glad, däribland relationerna med dina kunder.

– Ju bättre folk mår när de tänker på din produkt, desto bättre för affärerna. Om man kan välja att träffa kunderna en solig eller en regnig vecka är den soliga bäst, säger Jens Nordfält till DI.

Se HÄR hur hög försäljningen väntas bli i ditt län.