AffärerVarför är tillväxt farligt? Det var huvudfrågan när Frédéric Delmar, professor i entreprenörskap, hade en öppen föreläsning genom Esbri.
- Att tillväxt är farligt är en realitet. Som delvis förklarar varför så många företag inte vill växa, sa han.

Under onsdagens Esbri-föreläsning stod tillväxt i fokus. Något som Frédéric Delmar har jobbat med de senaste 20 åren.
- Det jag menar med att tillväxt är farligt är att de flesta företag som försöker sig på att växa ökar också sin sannolikhet att de går i putten.

Han gav två orsaker till risken med tillväxt:
- För det första är själva tillväxtprocessen riskfull – det krävs investeringar, man måste få upp kapital som ska investeras. Det är också en osäkerhet om man får tillbaka pengarna.

- Den andra orsaken är att det inte alltid är ett rationellt val för företag att växa. Kanske väljer man att påbörja en tillväxtprocess när det är som absolut sämst att påverka processen. Då ökar risken för en utslagning av företaget.
Bland Frédéric Delmars fakta kring tillväxt fanns följande:

  • Växande företag överlever mera.
  • Få företag växer, växer mycket eller snabbt, men de finns i alla branscher.
  • Lönsamhet leder till överlevnad men inte till tillväxt.
  • Tillväxt leder till lönsamhet men också större risk för död.

Viljan till tillväxt beror oftast på att företagen vill bli stora. Kring storlek tog Frédéric Delmar också fram för- och nackdelar.

Fördelar:

  • Storlek har betydelse. Bättre att vara stor än att vara liten.
  • Signalerar framgång.
  • Attraherar bättre personal.
  • Initiera allianser.
  • Skydd mot konkurrens.
  • Överlevnad av kriser.

Nackdelar:

  • Mera administration.
  • Mer struktur.
  • Mindre innovation.
  • Mer risktagande.
  • Inte alltid lönsamt.
  • Svårt att koordinera.

Frédéric Delmar poänterade till slut också vikten av att faktiskt kunna sälja.
- Börja prata lönsamhet och inte tillväxt. Vi pratar för mycket om innovation och annan sådan skit. Glöm bort det. Det handlar om att kunna göra affärer. Jag har följt för många företagare genom åren som har gjort fantastiska affärsplaner och som har jättebra nätverk. Men kan de sälja till en kund? Har de stått i en kiosk och sålt en korv och en Pucko till ett fyllo klockan tre på natten? Klarar de av det? Nej, det klarar de inte av. Folk som investerat två-tre år av sin tid, men inte fått avslut med en kund.

SE HELA FÖRELÄSNINGEN HÄR.