AffärerAtt välja bort affärspartner har varit ett enkelt val för PR-konsulten Edit Künstlicher. Du är fri, slipper kompromissa och har närmare till beslut. 

Ensam är väl sällan stark? Jo, om du frågar Edit Künstlicher, VD och grundare av PR-byrån Edit K, är det precis så. Edit har medvetet startat och utvecklat sitt företag utan en affärspartner. Orsaken är ganska enkel:

– Jag har inte känt att det funnits någon som passat in. Det måste vara en person som har samma höga ambition som jag, som springer lika snabbt och som dessutom kompletterar mig på ett bra sätt. Än så länge har jag inte hittat det, menar Edit.

Kommunikations- och PR-byrån Edit K startades i januari 2013 och förutom Edit själv och tre anställda arbetar byrån med en handfull underkonsulter. Innan dess hade hon en affärspartner i ett annat företag.

– Jag valde att ta in en partner som kompletterade mig och hade annan bakgrund men det slutade med att hon tog med sig värdefull information och gick till en konkurrent som betalade bättre. Där brände jag mig lite.

Nu bestämmer Edit själv, men att kalla det för en solo­show är helt fel. Därmed blir också behovet av affärspartner mindre.

– Vi vandrar den väg jag bestämmer att vi ska vandra (skratt) och jag är ensam ägare. Men det betyder inte att jag gör detta själv, jag och mina anställda är ett sammansvetsat team. Dessutom får jag input från annat håll, som kvinnliga nätverk och från andra duktiga entreprenörer. Jag omger mig med folk som inspirerar mig.

Edit menar att det är stor skillnad på att vara helt själv i ett företag mot att ha anställda. Att sitta helt själv är inget att rekommendera, men det behöver inte betyda att en affärspartner är den rätta lösningen.

– Jag är van att ta snabba beslut och skulle bli oerhört frustrerad om jag tvingades vänta på någon som har behov av en långsam beslutsprocess. Där är vi ju alla olika och vissa behöver vänta och känna efter. Det skulle inte funka för mig.

Hon uppmanar andra att våga köra på egen hand och inte vara rädd för att driva företaget själv. Och hennes råd till de som vill ha stöttning men inte affärspartner är tydliga:

– Bilda nätverk, skaffa mentorer och – inte minst – häng på sociala medier och uppmuntra varandra i både med- och motgångar!

Tänk på detta

Om du bestämmer dig för att gå ihop med en eller flera affärspartners, tänk då på dessa viktiga punkter.

  • Skriv ett kompanjonsavtal. Det reglerar viktiga frågor som kan verka onödiga i början men kan vara oumbärliga i framtiden. Dessutom kan det rädda vänskapen om ni skulle tycka väsentligt olika om någon fråga. Läs mer på driva-eget.se/kompanjonsavtal.
  • Prata pengar. I avtalet kan ni avtala om ersättning till er som delägare, om/hur mycket ni ska ta ut i vinst när det börjar gå bra och vilken metod ni ska använda vid en eventuell försäljning i framtiden. Den sista är också viktig om någon av er skulle vilja lämna företaget i framtiden. Värdering är en av de vanligaste sakerna delägare bråkar om.
  • Bestäm roller. Gå noga igenom vilka olika roller ni ska ha i företaget. Att båda/alla ska göra allt är sällan en bra idé. Sedan gäller det att ni låter den andre sköta sitt jobb.
  • Diskutera företagets mål. Delar ni samma vision med företaget? En kanske vill bygga upp företaget och sälja det, medan en annan ser det som ett livsprojekt.
  • Gå igenom styrkor och svagheter. Kompletterar ni varandra för att ni är olika, och kommer ni i så fall att klara det?
  • Lita på magkänslan. Säger den att du är tveksam till att ta in en eller flera delägare så bör du lyssna till den.