AffärerDen gamla sanningen ”all reklam är bra reklam” har fått sig en rejäl törn. Analysföretaget K2 Analys har undersökt saken, och deras rapport visar att flera företags reklamer faktiskt får kunder att avstå från att handla. I topp på den föga smickrande listan ligger elektronik-kedjan Siba.

Hela nio procent av de tillfrågade undviker att köpa produkter på Siba på grund av företagets reklam. Även Mcdonalds, Euroshopper och ÖoB hamnar på den föga smickrande listan, rapporterar ehandel.org.

På den positiva listan toppar Ica, Yes, Coop, Änglamark och Vanish. Tolv procent av de som anger att de medvetet låter reklamen påverka deras val säger att de väljer Ica.

- Det bekräftar att tonträffen är väldigt viktig och att gemene man är en medveten konsument även vad det gäller reklam, skriver Jan Schiratzki på K2analys, i ett pressmeddelande.