<![CDATA[]]>

Bröllopsyran gynnar småföretagen

Gustaf Brickman

Publicerades: 24 februari, 2009

Det vankas bråda tider för hovet nu när Kronprinsessan Victoria ska gifta sig med sin Daniel nästa år. Bråda tider kan det också bli för många av Sveriges företagare, som kan räkna med ett rejält uppsving i handeln under bröllopsyran.

 

En analys från Handelns utredningsinstitut, HUI, uppskattar att försäljningen av bröllopsrelaterade produkter runt tiden för bröllopet kan uppgå till 2,5 miljarder kronor.

Allra mest kan Stockholmsföretagen räkna med att tjäna på kungabröllopet. Svensk Handel beräknar att 12 000 turister kommer att besöka huvudstaden under bröllopsdagarna, vilket skulle ge ett tillskott på runt 30 miljoner till detaljhandeln.

Och gladast av alla företagare kan Stockholms krögare och hotellägare vara. På uppdrag av Tidningen Diego har SHR, Sveriges Hotell- och Restaurangföretagare, räknat ut vad bröllopet är värt för hotell- och restaurangnäringen. Svaret – cirka 200 Miljoner kronor kan de räkna hem i förhöjd omsättning.

Ska Daniel sälja sitt gym nu?