AffärerUnderskatta inte lågkonjunkturen som småföretagare, varnar experten. Så här förbereder du dig för sämre tider – och hittar nya sätt att tjäna pengar. Det gjorde bland annat choklad- och lakritsföretagaren Tuija Räsänen. Läs ett smakprov av nya numret av Driva Eget här!

Trots eurokris går det bra för småföretagarna – även om många noterar att ekonomin mattats av har lönsamheten förbättrats sedan i våras.

Det visar höstens Småföretagsbarometer från Swedbank och Sparbankerna i samarbete med Företagarna, som bygger på intervjuer med över 4 000 småföretagare.

– Många småföretag tuffar på i vanlig ordning, och upplever att de inte påverkas av den osäkra internationella konjunkturen, säger Jörgen Kennemar på Swedbanks Ekonomiska Sekretariat.

Han tror ändå att småföretagarna underskattar konsekvenserna av finanskrisen.

– Jag tror tyvärr att många av landets småföretagare kommer att påverkas negativt av skuldkrisen, åtminstone på lite sikt, och det är troligt att vi nu ser början på en längre period av relativt låg tillväxt.

Men visst finns det sätt att förbereda sig för sämre tider. En smart småföretagare kan till och med växa av den och ta storföretagens kunder.

– Småföretagen kan dra nytta av att de är mer snabbfotade än storbolagen, och jaga nya kunder. Är du till exempel en tillverkande företagare kan du ställa om snabbare än en stor underleverantör kan göra, som kanske har fullt upp med det interna, säger Mats Assarsson, ordförande i FöretagarFörbundet.

Småföretagaren Tuija Räsänen är en av dem som satsat när tiderna varit dåliga. Hon driver en choklad- och lakritsbutik i Stockholm och i Trosa, och ordnar även lakritsprovningar. Men efter den förra ekonomiska krisen märkte hon hur försäljningen dalade.

– Det var tungt och jag undrade hur det här skulle gå, berättar hon.

Men optimist som hon är började Tuija fundera på olika sätt att få folk till butiken. Eftersom lakritsen var det som verkade intressera människor mest gick tankarna till ett litet lakritsevent.

– Så jag pratade med andra som sa att jag skulle göra det större – en festival!

Det ledde till att Tuija drog igång Sveriges första lakritsfestival, som numera lockar tusentals besökare.

Läs om henne och andra småföretagare som dragit nytta av sämre tider i vårt 12-sidiga tema i senaste numret av Driva Eget. Där visar vi även tio förändringar som gör ditt företag lönsammare än någonsin. Bland annat hur du:

  1. Blir köpsmart och förbättrar dina marginaler.
  2. Blir en bättre säljare – och tar kunder från storföretagen.
  3. Hittar nya möjligheter som ger dig fler ben att stå på – som Tuija Räsänen (på bilden) som drog igång en lakritsfestival i efterdyningarna av förra lågkonjunkturen.
  4. Tar in hjälp – och får mer tid till att tjäna pengar.
  5. Gör omsättningen till vinst.
  6. Utnyttjar dina fördelar som småföretagare.
  7. Får bra likviditet och pengar i tid.
  8. Blir mer effektiv – och slutar stressa.
  9. Slutar släcka bränder – och planerar in tid för utveckling.
  10. Vårdar alla dina kunder – så att du slipper tappa dem i skakiga tider.

Beställ nya numret

HÄR.