AffärerFörsäljningen i detaljhandeln ökade med nästan två procent i januari, vilket är mindre än vad analytikerna räknat med. Samtidigt handlar alltfler begagnat, visar siffror från HUI.

Försäljningsvolymen i detaljhandeln ökade med 1,9 procent i januari, jämfört med samma månad i fjol, visar statistik från SCB och HUI.

Det är något mindre än vad analytikerna hade räknat med, skriver Di.se. Enligt SME Direkt skulle försäljningen gå upp 2,3 procent.

Dagligvaruhandeln ökade med 0,6 procent och sällanköpsvaruhandeln ökade med 2,9 procent.

Mellan januari 2012 och januari 2013 ökade detaljhandeln försiktigt med 3,1 procent. Då stod dagligvaruhandeln för 4,1 procents ökning och sällanköpsvaruhandeln för 2,3 procent.

HUI skriver i en analys att tunga branscher som elektronik-, kläd- och byggvaruhandeln har utvecklats svagt medan några andra branscher som apoteks-, bok- och optikbranschen har utvecklats starkt.

HUI mäter också begagnatmarknaden i samarbete med Blocket. Den ökade med 3 procent under fjärde kvartalet, jämfört med detaljhandelns tillväxt på 2 procent under samma period.

Här stod kläder och skor för den allra starkaste utvecklingen – med hela 14 procent.

En av orsakerna till att begagnathandeln ökar, säger Blockets vd Martin Frey, är att fler använder mobilen för att söka och köpa begagnade prylar.

– Svensk detaljhandel är inne i en svacka med svag efterfrågan från konsumenterna och låg tillväxt under 2012 samt 2013. Konsumenterna blir försiktiga i oroliga tider och andrahandsmarknaden blir ett sätt att kunna förnya sig ändå, sa Lena Larsson, VD HUI Research, när siffrorna släpptes.

HUI skriver i sin prognos att utsikterna för 2013 är försiktigt optimistiska. Men första halvan av 2013 kan ändå komma att bli fortsatt tuff för detaljhandeln och återhämtningen kan ta längre tid än man tidigare trott.

”En positiv tillväxt i detaljhandeln är beroende av att antalet varsel hålls nere, att hushållens framtidstro fortsätter att stiga och att Sverige tar sig ur den rådande lågkonjunkturen”, skriver HUI.