Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Årsredovisning – allt du behöver veta

22 oktober, 2017 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning
Årsredovisning

Foto: Allt du behöver veta om årsredovisning. Foto: Getty Images

Alla aktiebolag måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket. Gör du fel riskerar du att krävas på upp till 20 000 kronor eller åtalas för bokföringsbrott. Här går vi igenom det du behöver veta.Vad är en årsredovisning?

En sammanställning av ditt aktiebolags löpande bokföring vid räkenskapsårets slut.

Vem måste årsredovisa?

Alla aktiebolag måste skicka in en årsredovisning till Bolagsverket, oavsett om de bedriver verksamhet eller inte. Det är styrelsen som ska se till att det görs.

När måste din årsredovisning skickas in?

Den ska ha kommit in till Bolagsverket senast sju månader efter räkenskapsårets slut. Har ditt aktiebolag kalenderår som räkenskapsår, 1 januari till 31 december, ska alltså årsredovisningen ha kommit in senast den 31 juli.

Vad händer om du inte årsredovisar i tid?

Då måste företaget betala en förseningsavgift. För privata aktiebolag upp till 20 000 kronor. I vissa fall kan du även åtalas för bokföringsbrott.

LÄS OCKSÅ: Så undviker du de 10 vanligaste missarna i bokföringen

Bolagsverket skickar ut en påminnelse senast sex månader efter räkenskapsårets slut till alla aktiebolag som ännu inte har lämnat in årsredovisningen.

Läs mer om förseningsavgift på Bolagsverkets webbplats. http://bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning/2.1212/2.1213

Hur ska en årsredovisning se ut?

Mindre bolag (med till exempel under 50 anställda) kan välja att upprätta årsredovisningen enligt de förenklade K2-reglerna istället för huvudregelverket K3. Här utgår vi ifrån att du valt K2. Läs annars mer på Bolagsverkets webbplats. http://www.bolagsverket.se/ff/foretagsformer/aktiebolag/arsredovisning

LÄS OCKSÅ: Så får du effektivare bokföringsrutiner

En årsredovisning ska vara upprättad på svenska och innehålla följande delar, i denna ordning:
  1. Förvaltningsberättelse 
    Här beskrivs de viktigaste händelserna under året som gått och som inträffat efter räkenskapsårets utgång. Företagets verksamhetsområde bör framgå. Det ska alltid finnas ett förslag till resultatdisposition med.
  2. Resultaträkning
    En sammanställning av verksamhetens intäkter och kostnader och periodens resultat (vinst eller förlust).
  3. Balansräkning
    En sammanställning av aktiebolagets tillgångar, eget kapital och skulder på balansdagen, den sista dagen på räkenskapsåret.
  4. Tilläggsupplysningar (noter)
    Här kan aktiebolaget specificera innehållet i resultat- och balansräkningen.

Läs mer om varje del i årsredovisningen här.Dessutom ska:
  • Organisationsnumret helst stå på varje sida.
  • Det registrerade företagsnamnet skrivas ut i sin helhet, åtminstone på första sidan och i förvaltningsberättelsen. Det är inte tillräckligt med en förkortning eller en populärversion.
  • Räkenskapsåret skrivas ut tydligt, exempelvis 2014-01-01–2014-12-31.
  • Det tydligt framgå vilken enhet som används för olika belopp, exempelvis kr (kronor), tkr (tusentals kronor), mnkr (miljoner kronor) och mdkr (miljarder kronor).

Bolagsverket har tagit fram tre exempel på hur en årsredovisning kan se ut. Läs här.Vad gäller kring underskrifter?

VD och samtliga styrelseledamöter ska skriva under originalet av årsredovisningen. Namnförtydligande och datumet för den dag då årsredovisningen undertecknades ska finnas med.

Ska jag skicka in originalet?

Nej! Originalet av årsredovisningen ska alltid finnas hos företaget.

Vad ska jag då skicka in?

En bestyrkt kopia av originalet. Det vill säga, en kopia där minst en person skriver under och intygar att kopian överensstämmer med originalet. Den namnunderskriften måste alltså vara i original på kopian du skickar in.

Behöver något mer vara med?

Ja! På årsredovisningen ska en styrelseledamot eller vd intyga att resultaträkningen och balansräkningen har fastställts på årsstämman. Det kallas fastställelseintyg, och ska även innehålla datum för årsstämman samt uppgifter om hur den sammanlagda vinsten eller förlusten har behandlats. Intyget kan skrivas på valfri sida i årsredovisningen. Även detta ska vara i original på kopian du skickar in.

Se exempel på hur ett fastställelseintyg kan formuleras här.Är det allt?

Ja, men tänk på att eftersom handlingarna skannas bör det inte finnas färger och tonade fält i kopian. Årsredovisningen får heller inte vara tryckt på tryckeri eller liknande, med exempelvis bunden rygg.

Hur ska årsredovisningen skickas in?

Du måste skicka in handlingarna med vanlig post till:

Bolagsverket
Årsredovisningar
851 98 Sundsvall

Om jag är sent ute?

Då kan du ÄVEN mejla handlingarna i pdf-format till arsredovisning@bolagsverket.se. Du måste också samtidigt skicka in handlingarna med vanlig post.

Skulle de mejlade handlingarna vara felaktiga, ofullständiga eller om Bolagsverket inte kan öppna och läsa innehållet i den bifogade filen, kan företaget få betala förseningsavgift även om handlingarna kom in i rätt tid.

Vad händer när årsredovisningen skickats in?

Är årsredovisningen komplett så registrerar och offentliggör Bolagsverket den, vilket innebär att den blir sökbar för dina kunder. Annars hör Bolagsverket av sig och ber dig skicka in det som saknas.

Hur vet jag om min årsredovisning kommit in?

Här kan du söka och se om den kommit in.

OBS: Kom ihåg!

Ett aktiebolag som har krav på revision ska samtidigt med årsredovisningen också skicka in sin revisionsberättelse. Läs mer hos Bolagsverket.

LÄS OCKSÅ: Betalar du för mycket för redovisningen?

 


ANNONS

Innehåll från DPJ Workspace

Partner

Hur många rätt har kontorsmiljön på ditt företag? Testa här!

En genomtänkt arbetsmiljö är en av de mest lönsamma investeringar ett företag kan göra, både för produktiviteten och för medarbetarnas välmående. Här kan du testa hur många rätt ditt företags kontorsmiljö får – och ta del av de bästa tipsen för hur du skapar en produktiv arbetsmiljö.

dpj-logo
DPJ Workspace 24 november, 2025 Uppdaterades 24 november, 2025 3 minuters läsning
Kontorsmiljö

Foto: Kontorsmiljö DPJ Workspace

Testa just ditt företags kontorsmiljö lite längre ned. Men först, låt oss prata produktiv kontorsmiljö. När det pratas om ergonomiska möbler är det lätt att tänka på kostnaden, men det är viktigt att också se de långsiktiga vinsterna.

– En hälsosam arbetsmiljö leder till högre produktivitet, ökat engagemang och friskare medarbetare. Och just motiverade medarbetare är företagets viktigaste tillgång, säger Peter Johansson, grundare och vd på DPJ Workspace.

Och Peter vet vad han pratar om. Med över 30 år i branschen har han på nära håll sett hur mycket valet av kontorsmöbler kan påverka verksamheten; allt från hur förtroendeingivande företaget framstår som, till hur bra medarbetarna mår på arbetsplatsen. I slutändan blir påverkan alltid ekonomisk. 

Hans företag DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler som höj- och sänkbara skrivbord, ergonomiska kontorsstolar och ljudabsorbenter. 

Kontorsmöbler är verktyg som påverkar både prestation och hälsa, berättar Peter och utvecklar.

– Oavsett bolagets storlek bör kontorsmöbler ses som en investering. Rätt val förebygger sjukskrivningar, minskar rekryteringskostnader och ökar chanserna att vinna affärer.

Hälsa och produktivitet – ett helhetskoncept 

En ergonomisk arbetsplats handlar om mer än enstaka möbler. För bästa effekt behöver helheten fungera. Det kan bland annat handla om:

– Många glömmer ljus och ljud när de tänker ergonomi. En bra skrivbordslampa är skonsam mot ögonen och kan motverka både trötta ögon och huvudvärk. Med ljudabsorbenter mellan skrivborden minimeras distraktioner, vilket förbättrar koncentrationen markant, berättar Peter.

Han understryker att det är när alla delar fungerar ihop som man skapar en arbetsmiljö där medarbetarna kan prestera på topp. Upptäck några av DPJ:s mest populära skrivbord här.

Kvalitet framför pris – därför lönar det sig

När man jämför inköpskostnaden mellan högkvalitativa kontorsmöbler och billigare alternativ ser man ofta en prisskillnad på 20–100 %. Ändå är det nästan alltid de billiga alternativen som blir dyrast i längden. 

Peter Johansson lyfter tre tydliga skäl att välja kvalitet:

  1. Längre livslängd – färre inköp
    Kvalitetsprodukter håller ofta 4–20 gånger längre än lågprisalternativ. Det ger både bättre totalekonomi och mindre miljöpåverkan.
  2. Färre sjukskrivningar och ökad prestation
    När kroppen mår bra ökar prestationen. Rätt stol och möjligheten att växla mellan sittande och stående minskar risken för belastningsskador som annars ofta leder till långa rehabiliteringsperioder.
  3. Ökad trivsel – lägre personalomsättning
    Investeringar i arbetsmiljön skapar en kultur där medarbetare känner sig sedda och värderade. Det gör det enklare att behålla personal och minskar både kostnader och tidsåtgång för rekrytering. 

Kvalitativa möbler vinner i längden

När man väger kostnaden för bra kvalitetsmöbler mot kostnaderna för produktivitetstapp, sjukskrivningar, rekryteringar och sämre trivsel blir resultatet tydligt: kvalitetsmöbler är en investering som betalar sig många gånger om. 

– Dåliga kontorsmöbler kostar företag betydligt mer än ett inköp av ergonomiska och hållbara möbler någonsin gör. Sjukskrivningar och hög personalomsättning är inte bara dyra, de påverkar även hela företagskulturen. Alla vinner på en arbetsmiljö där människor mår bra,  sammanfattar Peter Johansson. 

Tips! Upptäck kontorsstolar utvalda av riktiga proffs på dpj.se.

Checklista för kontorets ergonomi – hur presterar ditt företag?

Så låt oss testa ditt företag. Hur många rätt har ni?

🔲 Höj- och sänkbara skrivbord 

🔲 Ergonomiska kontorsstolar 

🔲 Skrivbordslampor 

🔲 Ljudabsorbenter 

🔲 Ståmattor 

🔲 Handledsstöd 

Om DPJ Workspace
DPJ Workspace är specialister på kontorsmöbler och inredningstjänster för företag. I över 30 år har de levererat kontorsmöbler och inrett arbetsplatser över hela Europa. Sortimentet består av noggrant utvalda produkter – från höj- och sänkbara skrivbord och ergonomiska stolar till belysning, förvaring och akustiklösningar. DPJ erbjuder alltid minst 10 års garanti och 30 dagars ångerrätt – även för företagskunder.



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.