AffärerEn affärsängel bör inte bara ha en plånbok, utan även kunskap att dela med sig av.
– Vår affärsängel utmanar oss och arbetar aktivt för att företaget ska utvecklas, säger Sebastian Ryberg, som nu siktar på Europa med sitt och sambons kaffeföretag.

Varför finns det ingen som säljer kaffe från mobila vagnar och bilar?

Frågan kom från Sebastian Rybergs sambo Cristina Fogarolli, som nyligen hade flyttat från Italien till Sverige.

Sebastian Ryberg.

Sebastian Ryberg.

Idag, sex år senare, samarbetar de tätt med en affärsängel som kan stötta deras växande företag, såväl med goda råd som ekonomiskt, och planerar att expandera sina kaffevagnar till Europa.

– När vi fick vår idé till kaffevagnarna insåg vi att vi behövde mer kompetens inom juridik, ekonomi och affärserfarenhet. Därför behövde vi någon som trodde på vår idé, satsade pengar och var beredd att kavla upp ärmarna och arbeta för den, säger Sebastian.

LÄS OCKSÅ: Tänk på det här innan du tar in finansiering

Han kontaktade affärsängelnätverket Connect Sverige Region Syd och fick hjälp med en första affärsplan att utveckla företaget med hjälp av franchising.

Sebastians och Christinas företag Fogarolli blev en del av Connects program Språngbrädan, som hjälper företag att ta fram en första affärsplan att presentera för mentorer från näringslivet. Han blev kontaktad av ett femtontal affärsänglar som ville satsa i företaget. Det gav självförtroende att välja rätt partner efter enskilda möten.

LÄS OCKSÅ: Så hittar du rätt affärsängel

– Intresset var stort och vi befann oss plötsligt i en omvänd situation mot vad vi hade föreställt oss. Sedan följde en period av mycket dejting och uppvaktande, men vi blev affärsmässigt förälskade i Fredrik Janson, som driver Ågerups säteri. Han kunde snabbt sätta sig in företaget och dess utmaningar.

Idag är Fogarollis affärsängel inblandad i frågor avseende koncept, avtal, franchising, organisation, kommunikation och ekonomi.

– Precis som vi drömde har Fredrik varit en aktiv och tillgänglig delägare och idag arbetar han med oss två dagar i veckan, säger Sebastian Ryberg, vars företag nu har elva franchisetagare med egna Fogarollibilar.

– Eftersom vi valde rätt affärsängel har vi inte haft några samarbetsproblem längs vägen. Nu består vår utmaning i stället i hur Fogarolli kan hjälpa fler människor att få tillgång till gott kaffe, säger Sebastian.