<![CDATA[]]>

”Affärsplanen tvingar dig att tänka efter”

Gustaf Brickman

Publicerades: 27 maj, 2013

Louise Brudö driver hotellbokningssajten Destly tillsammans med tre kompanjoner. Idén föddes ur en gemensam passion för att resa, men det var affärsplanen som gjorde idén till ett företag med åtta anställda.

– Hur många kunder behöver vi, vad kommer det kosta att driva företaget och hur ska vi tjäna pengar? Dessa är alla frågor som man måste ta tag i när man faktiskt sätter sig och gör sin affärsplan, förklarar Louise Brudö.

Hos Destly kan man som medlem ta del av tidsbegränsade erbjudanden på utvalda, lyxiga hotell runtom i världen. Som medlem kan man bo lyxigt på semestern till ett billigare pris, och hotellen får hjälp med att fylla upp sina obokade rum och höja sin beläggning.

– Eftersom jag tidigare jobbat med Venture Cup så visste jag hur processen såg ut – och tyckte att det var en bra väg för oss att gå. Vi vann inga pengar för vår affärsplan, men däremot fick vi väldigt bra feedback på våra tankar och idéer.

Inte minst handlade kommentarerna om att vara än mer tydlig – vilket var väldigt bra när det var dags att visa upp affärsplanen för banker, samarbetspartners och investerare. Och arbetet med affärsplanen gav dessutom såväl en investerare som ett samarbete med ett hotell.

– I arbetet med planen passade jag på att bjuda en expert i branschen på lunch. Förutom att jag fick med mig massor av viktiga nyckeltal jag inte hade en aning om, så kom vi också genom honom i kontakt med både en hotelldirektör och en av våra investerare. Så glöm inte att använda affärsplanen till att förstärka ditt nätverk, säger Louise Brudö.

LÄS OCKSÅ! ”Här får du hjälp med en affärsplan” och ”Därför ska du göra en affärsplan”