Till huvudinnehållet

Kostnadsfritt digitalt event: Starta Eget 2026 – från idé till startklart bolag på 45 min. Läs mer

Anpassa dina flöden och vad som visas först. Läs mer

Advisory board – så fungerar det

27 mars, 2015 Uppdaterades 18 december, 2024 4 minuters läsning

Foto: Björn Jansson, Gun Nauclér, Elisabeth Andersson Brinckmann, Milou Werth och Folke Brinckmann har möte och spånar idéer. Foto: Björn Leijon.

Gör som Elisabeth och Folke Brinckmann i Knivsta – ta hjälp av ett advisory board. Läs här hur du drar igång ett, vad du ska tänka på och vad det kan kosta.

Elisabeth Andersson Brinckmann driver företaget ViljaLysa vars affärsidé är att öka lyskraften hos medarbetare, ledare och företag genom olika utvecklingstjänster som handledning och utbildning. Hennes man Folke är i dag anställd på annat håll, men ska snart kliva in som delägare.

– Eftersom vi står inför ett nytt skede tänkte vi att det vore bra med externt stöd, säger Elisabeth.

De hittade tre personer (se bilden) som på olika sätt kompletterade dem med erfarenhet och expertis. Idag träffas de fyra gånger om året, tre timmar per gång. Varje deltagare får då 2 500 kronor exklusive moms per möte, alltså 10 000 kronor om året.

Inför varje möte skickar de ut en agenda. Mycket av tiden på mötena handlar sedan om att brainstorma affärsmöjligheter. Här gäller det att inte gå i en vanlig fälla, varnar Elisabeth:

– Det är lätt hänt att man bara vill redovisa saker man gör för att visa sig duktig. Men du har ju tagit dit folk för att utvecklas – så lyssna på dem och ta in vad de säger.

Ett advisory board, eller ett ledningsråd som det kan kallas på svenska, är en variant av en styrelse som dock inte kräver något juridiskt ansvar från personerna som är med.

– Många driver sitt företag helt själva. Då kan man behöva några som kommer in med andra ögon, säger Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen som bland annat håller kurser i just att skaffa ledningsråd, ett projekt finansierat av Tillväxtverket.

Det kan leda till flera bra saker, menar hon:

– Du får ett kvalificerat gäng som kompletterar dig och som bidrar med nya perspektiv. Dessutom får du själv en morot att prestera mellan mötena.

Här visar Helena Isakson hur du i tre steg själv startar ett advisory board:

STEG 1: HITTA DITT GÄNG

Fundera på vilka profiler som kan komplettera dig. Två till fem personer är bra.

– Målet är att få ett dynamiskt gäng som bidrar med olika kompetenser. Leta efter erfarenhet, ålder, kön, bakgrund, bransch, personlighet … Det kan vara någon som driver ett framgångsrikt företag, en forskare, kund, kommunikatör eller någon med ett bra nätverk, säger Helena Isakson.

Personerna kan du hitta i ditt eget nätverk, på Linkedin, via kontakter och genom att läsa branschtidningar. När du kontaktar dem, var tydlig med vad du vill och försök träffa dem för en intervju. Bestäm hur ofta ni ska ses (tre till fem gånger om året kan vara bra) och om du ska betala ett arvode.

– Det behöver inte vara astronomiska summor, från ingenting till 10 000 kronor om året per person för fyra möten kan vara en rimlig summa. Syftet är att det ska leda till mer intäkter för dig, gör det inte det är det ingen idé att fortsätta, säger Helena Isakson.

STEG 2: HÅLL ETT FÖRSTA MÖTE

Före det första mötet, skicka ut valda delar av din affärsplan (om du har en sådan, om inte kan du göra en här) så att gruppen är påläst, liksom en agenda.

– Lägg krut på det första mötet så har du vunnit mycket, säger Helena Isakson.

Börja mötet med att välja ordförande och sekreterare. Gå sedan igenom syfte och mål med att ni träffas, liksom spelregler för mötena som sekretess, ärlighet och förberedelse.

– Det är också viktigt att prata om förväntningar, både dina och de andras, säger Helena Isakson.

Sätt gärna upp en stående agenda för kommande möten. Det kan till exempel vara dessa punkter:
  • Genomgång av föregående protokoll.
  • Framtida mål.
  • Ekonomi och nyckeltal.
  • Marknad, försäljning och produktion.
  • Tid för nästa möte och en handlingsplan för vad du ska göra till nästa möte.
  • Eventuellt tema för mötet, till exempel sociala medier, marknadsföring eller affärstrender.
STEG 3: JOBBA I DET DAGLIGA

Men det räcker inte med att bara hålla möten. Du ska ju också beta av det ni kommit överens om mellan gångerna. Sätt hellre upp en realistisk handlingsplan som verkligen blir av än alltför många punkter, råder Helena Isakson.

– Det viktiga är att handlingsplanen pekar mot ditt huvudmål och riktningen med ditt företag. Det gäller att få in uppgifterna i ditt dagliga arbete.

Helena i grönt hle (1)Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen.

 


ANNONS

Innehåll från Oderland

Partner

5 praktiska tips: Så får du en snabbare hemsida

Snabba webbplatser konverterar bättre. Är du nöjd med dina laddningstider? Här får du fem praktiska tips för att optimera din hemsida – utan att behöva skriva en enda rad kod.

oderlabd
Oderland 3 december, 2025 Uppdaterades 5 december, 2025 5 minuters läsning
Snabbare hemsida

Foto: Oderland

Få en snabbare hemsida med okomplicerad optimering

Snabbare laddningstider förbättrar inte bara din konverteringsgrad, utan även din SEO. Och med våra tips behöver du inte vara utvecklare. Här får du enkla men effektiva ändringar som förbättrar din webbprestanda – direkt från experterna på Oderland.

Visste du att Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket? För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här.

1. Använd cache

Om din sida använder dynamiska element – formulär, visuella effekter, sociala medie-flöden – kräver det resurser. Ju mer resurser som används, desto långsammare laddningstid.

Cache är en funktion som gör att din hemsida lagrar en färdig version, en kopia, av din sajt så den inte behöver laddas från grunden vid varje besök. Som att besökaren tar en genväg till sidan!

Resultatet blir en 3 till 10 gånger snabbare laddning.

Så gör du: Installera ett page cache-plugin. Det finns flera alternativ som är kostnadsfria (WP Super Cache, W3 Total Cache eller LiteSpeed Cache. Här finns en gratis guide om hur du ställer in LiteSpeed Cache).

Tips! Behöver du en domän till ditt företag? Här kan du se vilka domäner som är lediga.

2. Välj plugin med omsorg

Har du koll på hur många plugin du har installerat? Om inte är det dags att inventera. Ju fler plugin, desto långsammare laddningstid. Vissa plugin är resurstunga, andra krockar med funktioner eller cache, och många lägger till metadata eller egna tabeller i databasen som påverkar prestandan.

Det kan dessutom finnas en säkerhetsrisk att ha för många plugin installerade, framför allt om de inte är uppdaterade. Det medför fler (och mer) akuta problem än att optimera en långsam webbplats, problem som du vill undvika i den mån det går.

Så gör du: Rensa bort de plugin du inte använder. Fundera på om några plugin överlappar – fyller de verkligen olika syften? Se även till att de uppdateras till den senaste versionen.

3. Se över dina filstorlekar

Du kan det nog vid det här laget: Ju större filer, desto långsammare laddningstid. Och det gäller framför allt dina bilder och videor. Det finns ingen anledning till att ha för högupplösta bilder eftersom det inte ger någon större effekt – våra skärmar kan ändå inte visa all information i bilden.

Så gör du: Komprimera bilderna. Moderna bild- och komprimeringsverktyg kan skära bort stora mängder data utan att det syns för ögat. Sikta på 200–300 kB för att få både snygga bilder och snabb laddning.

Och när du ändå håller på: Slå gärna på lazy loading också! Då laddas bilder längre ned på sidan först när besökaren faktiskt når dem. Fixa det antingen via ett plugin (men tänk på punkt 2!) eller ta hjälp av en kodare som lägger in det direkt i dina HTML-taggar.

4. Minifiering av koden

Du bör alltid sträva efter att minimera mängden resurser du laddar in totalt sett. Minifiering handlar om att göra hemsidans resurser så effektiva som möjligt. När din sida laddas hämtar webbläsaren många filer (HTML, CSS och JavaScript), där varje fil är en egen förfrågan. Ju fler förfrågningar, desto långsammare sida.

Så gör du: Rensa eller förenkla koden för att lätta på trycket och göra filerna mindre. Men notera – du behöver fortfarande inte koda! Många cache-plugin har en funktion som åtgärdar detta. Leta efter något i stil med “Minify HTML/CSS/JS” eller “Optimera resurser”.

5. Skaffa CDN

Ett CDN, Content Delivery Network eller innehållsleveransnätverk (säg det snabbt tre gånger!), är ett nätverk av servrar runt om i världen som levererar din hemsidas filer från den server som ligger närmast besökaren.

Om du exempelvis har kunder utanför Sverige, eller bara vill ha en mer stabil leverans, är CDN ett enkelt sätt att få bättre respons utan att ändra en enda rad kod.

Så gör du: Fixa ett konto på en CDN-tjänst och installera tillhörande plugin (detta är ett exempel på ett nödvändigt plugin). Cloudflare är ett populärt alternativ som fungerar utmärkt att sätta upp själv, men du får ofta stabilare och mer optimerad leverans om ditt webbhotell hjälper till.

Och slutligen: Välj ett bra webbhotell

Det är kanske det viktigaste tipset: Välj ett bra webbhotell. En bra hosting-partner kommer kunna hjälpa dig med allt från server och object cache, ordentlig CDN och uppdatering av PHP för att du ska få en så snabb webbplats som möjligt. 

Se till att du har en hosting-lösning där du får support som verkligen hjälper till och bistår med just de tekniska bitar vi snuddat vid i guiden.

Tips: Driva Egets läsare kan spara mer än 2 000 kr på Oderlands mest populära webbhotellspaket. För endast 99 kr första halvåret får du Oderlands Premium-paket, komplett för företag med hemsida och e-post, och en långsiktig partner att växa tillsammans med. Kostnadsfri flytthjälp ingår, såklart! Läs mer här. 

Om Oderland Webbhotell

Oderland är ett svenskt webbhotell som sedan 1998 hjälper företag med premium-hosting, avancerade drifttjänster och domäner. Alla tjänster driftas på svenska servrar och de arbetar med 30 000+ kunder i alla branscher, med ett stort fokus på WordPress.

De bygger långsiktiga relationer med företag som vill ha snabbare hemsidor, personlig service och hosting som håller vad den lovar. Läs mer på oderland.se



Starta Eget-skolan

Nu lanserar vi Starta Eget-skolan – helt kostnadsfritt för dig

Dags att äntligen dra igång ditt drömföretag? Kul! För just dig har vi skapat Starta Eget-skolan – med våra allra bästa tips, checklistor, kalkyler och mallar. I 16 steg tar vi dig från idé till startklart bolag och första kunderna. Häng på!

Gustaf Oscarson
Gustaf Oscarson 30 november, 2025 Uppdaterades 12 december, 2025 3 minuters läsning
Starta eget som anställd (detta måste du veta)

Vi på Driva Eget har hundratals guider om att starta eget, och äntligen har vi sammanställt allt i en starta eget-skola. Den fungerar så här:

  1. I 16 steg tar vi dig från drömmar och idéer till startklart, registrerat (och förhoppningsvis) framgångsrikt företag. Lite längre ner kan du se alla delar i starta eget-skolan.
  2. Vi rekommenderar också att du anmäler dig till vårt stora Starta Eget-event (digitalt), helt kostnadsfritt. Där går vi igenom de absolut viktigaste tipsen på 45 minuter. Anmäl dig här – rekommenderas varmt (våra event brukar alltid bli fullbokade, så först till kvarn).



Extra stolta är vi över att Spiris är partner till både starta eget-skolan och starta eget-eventet. Vi har jobbat med Spiris i många år och vet hur duktiga de är på att hjälpa oss företagare – både med sin populära ekonomiplattform och med smarta mallar, checklistor och verktyg. Så låt oss introducera Spiris som partner, och låta dem ge några riktigt bra tips direkt.

Spiris tipsar:

✔️ Här kan du ladda ned en gratis mall för din affärsplan
✔️ Upplev Spiris! Prova Spiris bokföring och fakturering – gratis.
✔️ Har du frågor om att starta eget? Snacka med oss allt mellan himmel och jord, så länge det rör företagande. Boka gratis rådgivning.
✔️ Vill du också starta aktiebolag snabbt och enkelt? Skaffa ett lagerbolag. När du blir kund hos oss, får du ett på köpet. Läs mer här.
✔️ Vilken affärsidé blir din? Vi bjuder på 37 färdigpackade idéer som kan bli ditt företag.

Genom hela Starta Eget-skolan kommer vi att få smarta tips från Spiris. Nice!

Här är stegen i Starta Eget-skolan

Alright, låt oss gå igenom de olika delarna i Starta Eget-skolan. Bäst är förmodligen att gå igenom allihop – men du kan såklart också handplocka dina favoriter.

  1. Hitta en lönsam och hållbar affärsidé – så här gör du
  2. Så skapar du en affärsplan – steg för steg
  3. Starta eget som anställd (detta måste du veta)
  4. Vilken bolagsform är bäst 2026 – enskild firma eller aktiebolag?
  5. F-skatt? FA-skatt? Moms? Skatterna du behöver förstå i uppstarten
  6. Vad kostar det att starta eget? Och hur finansierar jag uppstarten?
  7. Avtal, försäkringar och tillstånd du behöver som företagare
  8. Checklista: Starta eget företag – steg för steg
  9. Registrera enskild firma hos Verksamt – steg för steg
  10. Registrera aktiebolag hos Verksamt – steg för steg
  11. Få dina första kunder – så marknadsför du smart i uppstarten
  12. Så sätter du rätt pris på dina tjänster eller produkter
  13. Så kommer du igång med hemsida, Google och sociala medier
  14. Gör din första budget – och förstå företagsekonomi som nyföretagare
  15. Vanliga misstag nya företagare gör – och hur du undviker dem
  16. Hur fungerar bokföring? Enkel guide för nya företagare

Alright kompis, inget att vänta på va? Kört hårt och all lycka till!

Och du – vill du verkligen ta stora kliv och bygga ditt drömföretag? Gör som 1 000-tals andra företagare, bli medlem i Driva Eget Plus.



Cookies

Den här webbplatsen använder cookiesför statistik och användarupplevelse.

Driva eget använder cookies för att förbättra din användarupplevelse, för att ge underlag till förbättring och vidareutveckling av hemsidan samt för att kunna rikta mer relevanta erbjudanden till dig.

Läs gärna vår personuppgiftspolicy. Om du samtycker till vår användning, välj Tillåt alla. Om du vill ändra ditt val i efterhand hittar du den möjligheten i botten på sidan.