AffärerGör som Elisabeth och Folke Brinckmann i Knivsta – ta hjälp av ett advisory board. Läs här hur du drar igång ett, vad du ska tänka på och vad det kan kosta.

Elisabeth Andersson Brinckmann driver företaget ViljaLysa vars affärsidé är att öka lyskraften hos medarbetare, ledare och företag genom olika utvecklingstjänster som handledning och utbildning. Hennes man Folke är i dag anställd på annat håll, men ska snart kliva in som delägare.

– Eftersom vi står inför ett nytt skede tänkte vi att det vore bra med externt stöd, säger Elisabeth.

De hittade tre personer (se bilden) som på olika sätt kompletterade dem med erfarenhet och expertis. Idag träffas de fyra gånger om året, tre timmar per gång. Varje deltagare får då 2 500 kronor exklusive moms per möte, alltså 10 000 kronor om året.

Inför varje möte skickar de ut en agenda. Mycket av tiden på mötena handlar sedan om att brainstorma affärsmöjligheter. Här gäller det att inte gå i en vanlig fälla, varnar Elisabeth:

– Det är lätt hänt att man bara vill redovisa saker man gör för att visa sig duktig. Men du har ju tagit dit folk för att utvecklas – så lyssna på dem och ta in vad de säger.

Ett advisory board, eller ett ledningsråd som det kan kallas på svenska, är en variant av en styrelse som dock inte kräver något juridiskt ansvar från personerna som är med.

– Många driver sitt företag helt själva. Då kan man behöva några som kommer in med andra ögon, säger Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen som bland annat håller kurser i just att skaffa ledningsråd, ett projekt finansierat av Tillväxtverket.

Det kan leda till flera bra saker, menar hon:

– Du får ett kvalificerat gäng som kompletterar dig och som bidrar med nya perspektiv. Dessutom får du själv en morot att prestera mellan mötena.

Här visar Helena Isakson hur du i tre steg själv startar ett advisory board:

STEG 1: HITTA DITT GÄNG

Fundera på vilka profiler som kan komplettera dig. Två till fem personer är bra.

– Målet är att få ett dynamiskt gäng som bidrar med olika kompetenser. Leta efter erfarenhet, ålder, kön, bakgrund, bransch, personlighet … Det kan vara någon som driver ett framgångsrikt företag, en forskare, kund, kommunikatör eller någon med ett bra nätverk, säger Helena Isakson.

Personerna kan du hitta i ditt eget nätverk, på Linkedin, via kontakter och genom att läsa branschtidningar. När du kontaktar dem, var tydlig med vad du vill och försök träffa dem för en intervju. Bestäm hur ofta ni ska ses (tre till fem gånger om året kan vara bra) och om du ska betala ett arvode.

– Det behöver inte vara astronomiska summor, från ingenting till 10 000 kronor om året per person för fyra möten kan vara en rimlig summa. Syftet är att det ska leda till mer intäkter för dig, gör det inte det är det ingen idé att fortsätta, säger Helena Isakson.

STEG 2: HÅLL ETT FÖRSTA MÖTE

Före det första mötet, skicka ut valda delar av din affärsplan (om du har en sådan, om inte kan du göra en här) så att gruppen är påläst, liksom en agenda.

– Lägg krut på det första mötet så har du vunnit mycket, säger Helena Isakson.

Börja mötet med att välja ordförande och sekreterare. Gå sedan igenom syfte och mål med att ni träffas, liksom spelregler för mötena som sekretess, ärlighet och förberedelse.

– Det är också viktigt att prata om förväntningar, både dina och de andras, säger Helena Isakson.

Sätt gärna upp en stående agenda för kommande möten. Det kan till exempel vara dessa punkter:

  • Genomgång av föregående protokoll.
  • Framtida mål.
  • Ekonomi och nyckeltal.
  • Marknad, försäljning och produktion.
  • Tid för nästa möte och en handlingsplan för vad du ska göra till nästa möte.
  • Eventuellt tema för mötet, till exempel sociala medier, marknadsföring eller affärstrender.

STEG 3: JOBBA I DET DAGLIGA

Men det räcker inte med att bara hålla möten. Du ska ju också beta av det ni kommit överens om mellan gångerna. Sätt hellre upp en realistisk handlingsplan som verkligen blir av än alltför många punkter, råder Helena Isakson.

– Det viktiga är att handlingsplanen pekar mot ditt huvudmål och riktningen med ditt företag. Det gäller att få in uppgifterna i ditt dagliga arbete.

Helena i grönt hle (1)

Helena Isakson, projektledare och företagarcoach hos LRF Mälardalen.